VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR SOMMAREN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Buller från flygtrafik (flygplatsbuller och nattflyg)

8500
tillgängliga apparater

35 000
försäkrade flygningar

100 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Du har säkert redan märkt att flygplan för mycket oväsen. Beroende på var du bor i Frankrike varierar nivån på luftburna bullerföroreningar. Så du kommer att känna dig mer eller mindre irriterad av att dessa maskiner passerar. Det område som är mest drabbat i Frankrike ligger naturligtvis runt Roissy Charles de Gaulle flygplats. Det är för närvarande det största luftkomplexet i Frankrike. Som en indikation registrerades före hälsokrisen nästan 500 000 avgångar till världens fyra hörn på Roissy Charles de Gaulle-flygplatsen. Man bör också komma ihåg att flygplatsen är i drift dag och natt. Andra flygplatser kan ha andra rytmer, vilket är fallet med Lille-Lesquin, som börjar sina flygningar kl. 06.00 och stänger runt midnatt.

Hur ser då den verkliga situationen ut när det gäller buller från flygtrafiken i Frankrike?

état des nuisances sonores aériennes

Mätning av bullerstörningar

Hur mäts luftburna bullerföroreningar?

När du vill hyra eller köpa en fastighet måste du fylla i luftburet bullerutlåtande eller ENSA via bullerexponeringsplanen (PEB). Detta formulär är en del av den tekniska diagnosen av din fastighet, som du ska fylla i på regeringens webbplats service.gouv. Du kan se din PEB på geoportail.gouv. Webbplatsen tillhandahåller en karta som visar nivån på luftburna bullerföroreningar i olika stadsområden. Den hänvisar till stadsplaneringskoden, artikel R112-3.

Innan vi presenterar zonerna, några ord om vokabulär:

  • Lden (Day Evening Night) är den genomsnittliga bullernivån under 24 timmar. (Källa: data.gouv)
  • PI eller bullerindex är mer komplicerat att förstå. Det mäts med hjälp av en logaritmisk funktion. I stort sett är det det bullerindex som används i Frankrike. ”Det beräknas genom att ta hänsyn till de bullernivåer som uppmätts under den akustiska certifieringen av flygplan, sammansättningen av flottan som arbetar på plattformen och teoretiska banor, och skiljer : Nattflygningar (kl. 22.00-06.00) och dagflygningar (kl. 06.00-22.00)”. (Källa: Germain Gaston – Observatoire des Nuisances Aérienne -ONA)

Områden som påverkas av buller från flygtrafiken

Dessa index används för att klassificera 4 zoner runt flygplatser :

  • Zon A: röd, zon med hög bullernivå.
  • Zon B: orange, högbullerzon med en yttre gräns mellan Lden 65 och 62 eller zon med ett IP-värde mellan 96 och 89.
  • Zon C: grön, måttlig bullerzon mellan den yttre gränsen för zon B eller IP=89 och en gräns mellan Lden 57 och 55 eller IP mellan 84 och 72.
  • Zon D: blå, bullerzon mellan den yttre gränsen för zon C och den gräns som motsvarar Lden 50.

Enligt ADP-gruppenhar ”ett omfattande övervakningssystem installerats runt flygplatserna i Paris”. 44 mätstationer används för att registrera flygbuller i stadsområden. Resultaten av dessa mätningar lämnas tillAcnusa(Airport Nuisance Control Authority) och DGAC (French Civil Aviation Authority).

Det finns 600 flygplatser i Frankrike. 170 av dessa har ett system för att bedöma flygtrafikbuller. De viktigaste flygplatserna som övervakas inkluderar :

Avhjälpande av bullerstörningar

Bullerföroreningars effekter på hälsan

Vilka är då lösningarna för att förena flygverksamheten, som är så viktig för den franska ekonomin, med stadslivet?

Att göra livet trevligt för människor som bor nära flygplatser innebär också att bevara deras hälsa. Även om vi alla vet att buller påverkar sömnkvaliteten har det faktiskt andra effekter.

  • Dövhet: Långvarig exponering för högt buller leder till försämrad hörselkvalitet.
  • Dålig sömnkvalitet : Som nämnts ovan är exponering för buller, särskilt på natten, skadligt för sömnen. Sömnbrist är en av de viktigaste faktorerna som leder till hälsoproblem och försämrad livskvalitet.
  • Effekter på kroppen : Olika studier har visat att exponering för buller kan leda till kardiovaskulära och endokrina problem.

Mekaniska lösningar för att minska bullerstörningar

Det finns ett antal möjliga lösningar för att minska bullerstörningarna, och vissa av dem har redan införts.

Införande av utegångsförbud: Att införa ett utegångsförbud innebär att man ser till att det inte finns någon trafik under en viss period. Särskilt nattetid är denna lösning idealisk. På så sätt finns det inget buller som kan störa boende runt flygplatser. Utegångsförbud är dock inte obligatoriskt. Endast ett fåtal flygplatser har utegångsförbud. Som Orly, som stänger kl. 23.30 och öppnar kl. 06.00, eller Le Bourget, som stänger kl. 22.00 för de flesta flygplan och öppnar kl. 06.00.

Den andra delen av lösningen kommer att komma från tekniken. Som vi vet är flygtekniksektorn en pelare i den franska ekonomin och en sektor med talang för innovation. Framtidens utmaning är att minska bullret från flygplan. Framsteg har redan gjorts. Flygplansbullret är nu 20 decibel lägre än det var tidigare.

Enligt ONA (Observatoire des Nuisances Aériennes) behövs det innovationer inom aerodynamik och motorbuller. Även om det redan finns innovationer för motorn är aerodynamiken mer komplex. Dagens flygplan är mycket stora och ger ifrån sig ännu mer buller vid start och landning.

Lösningar för stadsplanering

Om du påverkas av luftburna bullerföroreningar kan du ha rätt till stöd för att isolera ditt hem. Stöd har inrättats för personer som påverkas av Paris flygplatser. För att vara berättigad måste du vara hyresvärd eller bostadsrättsinnehavare. Och du måste befinna dig inom PGS (plan för bullerstörningar). Beroende på vilken zon du befinner dig i kan du sedan få en viss summa för ljudisolering. Du kan också installera fönster för att begränsa externt buller.

Som du kanske kan föreställa dig är luftburet buller en stor olägenhet i livligt trafikerade områden. Även om denna olägenhet kan leda till att fastigheterna i de berörda områdena värderas lägre finns det lösningar. Genom lagstiftning och innovation genomförs konkreta förbättringsprojekt. Å ena sidan för att hjälpa de berörda medborgarna och å andra sidan för att hjälpa flygmarknaden att fortsätta, utan att besvära fler lokalinvånare.

AEROAFFAIRES vi bryr oss om din komfort och dina krav på dina privata jetresor. För alla dina affärsjetcharterbehov, kontakta oss på + 33 1 44 09 91 82, via e-post: charter@aeroaffaires.com eller fyll i vår devis en ligne. Vi kommer tillbaka till dig så snart som möjligt.