Hur blir du en privat jetpilot? Det är frågan som många entusiaster ställer sig själva. Oavsett om du är 13, 20, 35 eller över, kan du börja förbereda dig för din kommersiella pilotlicens just nu. I den här artikeln, AEROAFFAIRES förklarar vi alla steg du behöver ta för att komma upp i luften.
Varför bli privatjetpilot?
Är du en ung pilot som håller på att finslipa dina färdigheter, en lärlingspilot eller en fullständig nybörjare? Här är nycklarna till framgång för att lära sig att flyga en privat jet, med början med vissa förutsättningar:
Privat jetpilot är ett jobb med många ansvarsområden: förutom att transportera passagerare eller gods kommer du att ansvara för att utarbeta färdplanen, kontrollera och förbereda flygplanet, säkerställa komforten och kvaliteten på tjänsten, men framför allt passagerarnas säkerhet.
Det är ett jobb som de flesta människor brinner för, eftersom det också innebär uppoffringar. Till skillnad från flygplanspiloter får du inte ditt schema en månad i förväg, utan blir till exempel ofta inringd i sista minuten. Denna förmåga att flyga på begäran är viktig och sällsynt. Detta förklarar varför de ultrarika saknar piloter till sina privata jetplan.
EnligtFrançois-Valéry Vannimenuscitation 2 privat jetpilot, de färdigheter som krävs för att vara en bra pilot inkluderar ”att vara städad, hitta dina lager lätt i rymden, vara öppen och lyssna på andra”. Du kan också behöva vara mycket diskret om du transporterar VIP.
Slutligen är det här ett fysiskt krävande yrke, både professionellt och personligt. Innan du påbörjar en utbildning ska du se till att du är lämplig för jobbet genom att genomgå en läkarundersökning enligt klass 1. Denna kontroll bör därefter utföras regelbundet.
Hur blir jag pilot för privatjet?
Några viktiga uppgifter om utbildningen till privatjetpilot:
För att bli privatjetpilot behöver du en yrkeslicens. Den kommersiella pilotlicensen (CPL) är den som gör att du kan få betalt för att flyga. Det erhålls genom att validera 200 flygtimmar. Samtidigt måste du klara denteoretiska ATPL, eller ”frozen ATPL”, som består av 14 certifikat.
Dessa förutsättningar gör att du kan börja din karriär som andrepilot (OPL). För att bli flygkapten (CBD) måste du klara det praktiska ATPL, dvs. 1 500 flygtimmar. Det räcker dock inte att ha ett CPL för att få flyga på de flesta flygplan. För det måste du ta ytterligare kvalifikationer, till exempel natt- eller instrumentbehörighet (IR), som gör att du kan flyga under speciella väderförhållanden.
Slutligen återstår bara att klara en typbehörighet (QT) för att specialisera sig på enviss typ av flygplan . Grundutbildningen för en privatpilot är alltså densamma som för en kommersiell pilot. Skillnaden ligger i de ytterligare kvalifikationer som du måste klara av.Företagets föreskrifter tillåter endast högst tre typbehörigheter.
Därför behöver piloteleven inte den extra MCC-licensen (Multi-Crew Coordination), som krävs för flygbolagspiloter som arbetar med en besättning.
Slutligen, om du känner för det, kan du själv bli pilotinstruktör. Det här yrket erbjuder stora karriär- och utvecklingsmöjligheter. Du börjar på 1 200 euro/månad och kan tjäna upp till 2 000-3 000 euro/månad för en FI-IRI-CRI (Flight Instructor – Instrument Flight Instructor – Class Instructor).

Hur fungerar utbildningen?
Pilotutbildning: tre huvudinriktningar
Det finns tre olika typer av utbildning som leder till en pilotlicens. Kandidaterna måste ha en studentexamen och ha slutfört två års högre utbildning, med vissa undantag. Baccalauréat kan vara allmän, yrkesinriktad eller teknisk. De flesta intresserade studenter läser vidare till naturvetare eller ingenjör (CPEG, licenser, DUT, BTS) innan de väljer att utbilda sig till pilot. Det finns tre alternativ:
-
- Statlig utbildning: denna är gratis men svår att komma in på. Den äger rum vidÉcole nationale de l’aviation civile (ENAC).
- Den militära vägen: Du kan rekryteras av de tre väpnade styrkorna (luft, land och hav), antingen genom att klara ett tävlingsprov efter två års förberedande klasser (du blir karriärofficer) eller direkt efter din baccalauréat (du blir kontraktsofficer). Du kan övergå till den privata sektorn efter 10 års tjänstgöring.
- Den privatasektorn: Det finns många privata pilotskolor i Frankrike och utomlands. Du kan också välja mellan två typer av utbildning. Den första är ”kadettutbildning” ; vissa flygbolag erbjuder sig att finansiera hela eller delar av din utbildning och sedan anställa dig. Air France är ett av dem, och det här alternativet erbjuds också utomlands. Den andra är oberoende utbildning. Den fristående utbildningen varierar från flygbolag till flygbolag och är mycket dyr. En av fördelarna är att du kan sprida ut din utbildning genom att ta den i moduler, om du vill.
Och oavsett vilken kurs du väljer är pilot framför allt ett jobb som du älskar.
Vad kan du göra under tiden?
Oavsett din ålder kan du börja förbereda dig redan nu, i teori och/eller praktik.
Du kan få ditt Brevet d’initiation aéronautique (BIA) från 13 års ålder för att bekanta dig med några flyghistorier och teorier. Därefter kommer Brevet de pilote de base (grundläggande pilotcertifikat) vid 15 års ålder, under vilket du lär dig att hantera ett lätt flygplan. Från 16 års ålder kan du ta ditt privatflygarcertifikat (PPL). Detta är en icke-professionell licens som gör att du kan validera 45 timmars flygtid på vilken flygklubb som helst, samt få SPE-behörighet (enmotorigt kolvflygplan). I kursplanen för privatflygarlicensen ingår också flera timmars träning i en flygsimulator.
Slutligen, för att särskilja dig från mängden kan du också gå ytterligare utbildningar som till exempel operationsofficer eller flygtekniker.

Hur mycket tjänar en privatjetpilot?
Hur mycket tjänar en privat jetpilot? Vi förklarar:
Lönen du tjänar kommer att bero på det flygbolag som anställer dig och din erfarenhet och anciennitet. På Air France-KLM varierar lönen från € 4,000 till € 11,000 per månad för en co-pilot och upp till € 18,500 för en kapten. Lönen för en pilot inom affärsflyget är i allmänhet högre än för en pilot inom det kommersiella flyget.