VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR SOMMAREN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Biobränslen (SAF): framtiden för affärsflyget?

8500
tillgängliga apparater

35 000
försäkrade flygningar

100 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

I en tid då miljöfrågorna står i centrum får flyget och affärsflyget särskild uppmärksamhet. Flyget står för 3% av koldioxidutsläppen i världen. På samma sätt beräknas affärsflyget ha ökat sina CO2-utsläpp med 31% mellan 2005 och 2019. Flygmarknaden börjar dock i allt högre grad använda biobränslen för att begränsa sin miljöpåverkan. Så vad är det för något? Hur kan affärsflyget sätta trenden för ett mer hållbart flyg? AEROAFFAIRES tar en titt på situationen.

Vad är biobränslen (SAF)?

Biobränslen biocarburantsbiobränslen, eller SAF – Sustainable Aviation Fuels – är ett hållbart alternativ till användningen av paraffin i flygplan. De framställs av organiska, icke-fossila material, ofta växtbaserade. De kan till exempel utvinnas ur jordbruksavfall eller från växter som solrosor eller skogsrester.

Även om EU har uttalat sin önskan att uppnå noll C02-utsläpp till 2050, kommer koldioxidneutralitet att innebära användning av biobränslen. Under 2019 uppgick användningen av biobränslen inom flygsektorn till endast 0,1%, men den franska regeringen planerar att öka denna siffra. År 2022 planerar man att öka andelen till 1 %, därefter 2 % till 2025 och slutligen 5 % till 2030.

Hittills har biobränslen kunnat användas i kombination med 50% konventionellt paraffin. Flygplansmotorer bearbetas dock för att kunna använda 100% biobränslen.

Användningen av biobränslen skulle därför möjliggöra en betydande minskning av flygets C02-utsläpp med nästan 80%.

Affärsflyget: en hävstång för ett mer hållbart flyg

biocarburant
Källa : @Neste

Det bör noteras att kostnaden för biobränslen är högre än för det basparaffin som används. Detta är ett hinder för stora kommersiella flygbolag eftersom deras flygplan är större och använder mer paraffin. För små privata jetplan är prisskillnaden dock mindre och har mindre inverkan på affärsflygsektorn.

Dessutom produceras biobränslen ännu inte i tillräckliga mängder för att täcka alla flygets behov. Efterfrågan på biobränslen växer dock snabbt.

Dessutom vet vi att hälsokrisen har satt ekologiska frågor i förgrunden. Faktum är att under det år då de kommersiella flygbolagen fick flygförbud minskade koldioxidutsläppen. Samtidigt demokratiserades affärsflyget för att kompensera för bristen på utbud från de kommersiella flygbolagen. Det är därför viktigt att biobränslen används inom flygsektorn för beställningsflyg. Eftersom det är enklare att införa denna typ av förbrukning råder det ingen tvekan om att affärsflyget kommer att vara en hävstång för ett mer ansvarsfullt flyg.

Projekt inom affärsflyget för att begränsa föroreningar

I Frankrike är det bara flygplatsen i Paris Le Bourget och Clermont Ferrand som försörjs med biobränslen, men även andra flygplatser kommer att utrustas under året.

Förutom biobränslen finns det dock andra projekt i pipeline. För många är det användningen av vätgas som ersättning för traditionellt bränsle som lyfts fram i dessa projekt. Det är den mest hållbara lösningen som finns, men den befinner sig fortfarande på planeringsstadiet. Airbus förutspår att vätgasdrivna apparater kommer att finnas tillgängliga 2035. Vi får vänta ytterligare några år.

Vi ser också framväxten av projekt för elektriska apparater, t.ex Volocopterden CityAirBus eller den 100 % eldrivna privatjeten Alice. Även dessa projekt ser dagens ljus, men det är fortfarande för få av dem som används och tas i bruk inom affärsflyget. Den enklaste och mest omedelbara lösningen är biobränslen, som redan har införts.

Biobränslen kommer ensamma att stå för nästan 50 procent av vägen till koldioxidneutralitet 2050, jämfört med 35 procent för ny teknik. Biobränslen är inte en teknisk utmaning. Nuvarande flygplan är redan certifierade för att använda 50 procent hållbara bränslen. Vi måste dock påskynda utvecklingen av produktionskedjan.

Säger Bruno Even, VD förAirbus Helicopters.

På AEROAFFAIRES är vi engagerade i miljön och har ett nära samarbete med partners och projekt för biologisk mångfald. Vi har också skapat vår Sky C02 som kompenserar koldioxidutsläppen från alla våra flygningar genom att stödja ett avskogningsprojekt.

Vårt team är tillgängligt 24/7, inklusive helger och allmänna helgdagar. Vi svarar snabbt på din förfrågan från devis en ligne eller via telefon på +33 (0)1 44 09 91 82.