VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR SOMMAREN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Billiga privata jetflyg: hur mycket betalar passagerare?

8500
tillgängliga apparater

35 000
försäkrade flygningar

100 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Affärsflyget bygger ursprungligen på en ganska enkel modell. När en affärsman vill flyga i en privatjet kontaktar han en flygmäklare. Mäklaren tittar sedan på flygbolagen för att identifiera de bästa erbjudandena för en privat flygning. När de har gjort sitt val följer mäklaren med dem genom hela bokningsprocessen, ända fram till start.

Lågprisflygbolagen har en obestridlig kommersiell framgång inom flygindustrin. Modellen med billiga flygningar, som uppfanns i USA på 2000-talet, har demokratiserat flygresor till mycket låga priser. Enligt Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) transporterade lågprisflygbolag 31% av världens totala antal reguljära flygpassagerare 2018.

I dag försöker vissa aktörer anpassa denna modell till affärsflyget. Den betydande ökningen av antalet konkurrenter och framväxten av nya digitala verktyg har blandat om däcket de senaste åren när det gäller att hyra en billig privatjet. Inför den ökade konkurrensen har företagen i sektorn inte tvekat att positionera sig som lågprisleverantörer av privata affärsflygningar. Men vad handlar egentligen dessa nya affärsmodeller för privatflyg om? Och vilka konsekvenser får det för passagerare som reser med ett billigt privatjetplan?

AEROAFFAIRES visar de olika alternativ som finns för en lågprisflygning med privatjet som uppfyller alla säkerhetsvillkor för kollektivtrafikflyg. Det är bra att ha en tydlig bild så att du kan välja flyg och köpa biljett med full kunskap om fakta och i fullständig öppenhet.

Jet privé décollage
Fotokredit: Pxhere

Att hyra en privatjet: tillgänglig för alla

I motsats till vad många tror är affärsflyget inte enbart förbehållet stjärnor inom showbiz. Den typiska privatflygskunden utvecklas gradvis, vilket underlättar en relativ demokratisering av sektorn. I dag finns det en mängd olika erbjudanden för privatflyg till allt lägre priser.

Tanken är inte att köpa en egen privatjet, utan att hyra en. Att köpa ett affärsjetplan är en investering inte bara i pengar utan också i tid: man måste räkna med regelbundet underhåll och kontroller av flygplanet. Kostnaderna för underhåll av flygplanet, besättningen, bränsle, underhåll, landnings- och startskatter samt parkering är långt ifrån försumbara. Och expertberäkningar visar att du måste samla 400 flygtimmar per år för att det flygplan du köper ska betala för sig själv.

Så i stället för att köpa en privat jet direkt, överväga andra alternativ som att köpa ett begagnat flygplan eller leasing. Mer och mer dyker innovativa lufttransportlösningar upp till låga priser. Från samarbetsvilliga privata jetresor till billiga tomma flygningar, vi ger dig de bästa erbjudandena i sektorn.

piaggio avanti - jet privé pas cher
Fotokredit: Piaggio Avanti

De nya lågprisflygningarna erbjuder jet d’affaires

”Som chef för ett företag baserat i Lorient måste jag resa till Marseille för att besöka leverantörer varje månad. Det är en enkelresa som skulle ta mig minst 8 timmar med tåg och mer än 10 timmar med bil. Jag skulle förlora mer än två dagar för ett besök, med hotell- och taxikostnader och den trötthet som följer med det! Privatjet är en viktig affärslösning för mig och en verklig tidsbesparare. Men de många olika erbjudandena är förvirrande”, sa nyligen en av våra kunder, en emblematiskatron från Bretagne. Och han hade inte fel i sin slutsats: överflödet av paket för privatjetuthyrning kan vända huvuden, som Le Point rapporterar i en artikel.


  • Tomma flygningar


vol à vide eller ”Empty Leg” har dykt upp som den perfekta lösningen för lågprisresor med privat jet. Detta är en flygning som redan är bokad och betald av kunden. Eftersom flygplanet ibland måste flyttas till kunden för flygningen, eller omplaceras efteråt, görs vissa resor utan passagerare. Det är på dessa flygningar som de privata flygbolagen säljer platser till underpriser. De har redan gjort en vinst på dessa flygningar, vilket är ren vinst för dem.
Tomma flygningar är dock restriktiva i den meningen att de kan ställas in ända fram till sista minuten av flygbolaget. Dessutom kan kunderna inte välja flygtid eller ändra slutdestination.


  • Kort med obegränsat antal resor


Vissa flygbolag säljer säsongsbiljetter för obegränsad privat jetresa. Fördelen med denna lösning ligger i det fasta pris du måste betala för att få tillgång till tjänsten. Trots sin bländande framgång i USA har detta erbjudande dock inte hittat sin kundkrets i Europa. Inget europeiskt företag erbjuder det längre, eftersom de alla har gått i konkurs …


  • Online bokningsplattformar för privat jet


Flygbolagsmäklare har beslutat att anta en lågkostnadsstrategi genom att erbjuda bokningsplattformar för privata jetflygplan online. Dessa företag länkar passagerare direkt till flygbolagen. De tillhandahåller en lägre servicenivå än traditionella mäklare. Flygövervakningen är begränsad till ett absolut minimum, försäljningsvillkoren är mer krävande och det finns många ytterligare alternativ tillgängliga mot en avgift, till exempel catering eller ändringar i passagerarlistan. Detta är villkoret för ett lägre pris.


  • Delade flygningar


Att boka en plats på en privat jetflyg är det delade flygkonceptet. För ett enda pris per person sänker detta erbjudande priset på flygningen.
Konceptet hade ambitionen att bli ”Blablacar” för privata jetflygplan, men har haft liten framgång i Europa. Affärsflyget handlar om att erbjuda skräddarsydda lösningar till resenärer som är beredda att betala priset.
Dessutom kan delade flygningar vara liktydigt med förklädd passagerartransport. Det kan jämföras med reguljär kommersiell transport eftersom passagerarna reserverar sin plats på ett flygplan som går i reguljär trafik.

passagers avions - vol partagé
Fotokredit: Pixabay

  • Medpilotering


Ett antal erbjudanden om ”co-piloting” för affärsflyget har nyligen dykt upp. Dessa företag strävar efter att ”uberisera” skräddarsydd luftfart genom att koppla samman resenärer, piloter och flygplansägare på en enda plattform. Detta kostnadsdelningserbjudande är frestande eftersom det är så billigt. I själva verket faller denna lösning inte inom den juridiska definitionen av en affärsflygning i kollektivtrafiken. Det handlar i huvudsak om att resa med turistflygplan, med en smal kabin och mycket begränsad räckvidd. Med en enda amatörpilot som inte har de kvalifikationer som krävs för kommersiell passagerartransport.

Ägarna till de flygplan som ställs till förfogande innehar inte heller alltid ett drifttillstånd (AOC, Air Operator’s Certificate). Denna brist leder till en allvarlig avsaknad av försäkringsskydd för flygningen, en risk som är omöjlig för ett företag att ta med hänsyn till sina anställda. Faktum är att varken piloten, flygplanets ägare eller den plattform som sätter parterna i kontakt med varandra är ansvariga för flygningen. Det var mot denna bakgrund som fotbollsspelaren Emiliano Sala miste livet när hans plan kraschade över Engelska kanalen i januari 2019. Ingen av de agenter som organiserade flygningen, piloten eller ägaren till planet, en Piper PA-46, hade ett AOC. Både flygplanet och piloten hade därför inte tillstånd att transportera passagerare kommersiellt.

AEROAFFAIRES företaget vägrar att erbjuda den här typen av amatörflyg till sina kunder för deras flygresebehov.

Det unga franska startup-företaget Cojetage antog 2011 utmaningen att erbjuda lyxflyg till underpris. Utmaningen började med en enkel observation: 40 % av privatjetflygningarna är tomma. Det här är positioneringsflygningar: privatjetarnas ”returflygningar” till sin bas. För flygbolagen kostar det dubbelt så mycket att hålla ett flygplan på marken som att flyga det. I denna kostnad ingår parkeringsplatsen, besättningen som ska rymmas och den förlorade vinsten på grund av att flygplanet inte är tillgängligt för andra kunder. Det är därför flygbolagen väljer att returnera flygplanet till basen när resan är längre än 2 dagar.atr

Med detta i åtanke har företaget beslutat att göra det mesta av dessa flygningar genom att erbjuda lågprisresor ombord på en rad privata jetflygplan. Du kan till exempel köpa en flygning från Paris till Cannes eller från London till Paris för så lite som 200 euro. Perfekt för din budget!

Även om dessa låga priser är attraktiva finns det några nackdelar: brist på flexibilitet (tidtabeller, flygplanstyper, destinationer) och risken för avbokningar i sista minuten. För mer information om resevillkor och nackdelarna med CoJetage, se vår artikel på ce sujet.

Jet privé posé - couché de soleil
Fotokredit: Pixabay

Vad innebär lågprisresor med privat jet?

Lågprisaktörerna inom den skräddarsydda flygsektorn har ett erbjudande som skiljer sig avsevärt från de traditionella aktörerna i sektorn. Att boka en biljett till en privatjet är till och med enklare än för ett flygplan.


  • En tjänst där allt faktureras à la carte


De olika flygbolagen och lågkostnadscharterarna skär ner på sina tjänster för att sänka kostnaderna. Deras marginaler är så låga att de drar nytta av en à la carte-tjänst där alla ytterligare tjänster faktureras.
Catering ombord håller på att bli en betald lyx. På samma sätt faktureras kunden för alla ändringar av flygningen, oavsett om det gäller passagerarlistan eller tidtabellen.
Kundnöjdheten är inte mindre viktig i lågprisflyget, men priset på flygresan är den viktigaste faktorn, eftersom det får kunderna att komma tillbaka.


  • Tuffare villkor för avbokning


För att göra sina flottor lönsamma flyger lågprisflygbolag med privata jetflygplan sina flygplan mer än traditionella operatörer. I händelse av avbokning strax före flygningen lider flygbolaget en stor förlust. Det är därför dessa operatörer tar ut höga avbokningsavgifter. Och medan det ofta är möjligt att förhandla om eller avbeställa dessa avgifter med traditionella flygbolag, är det mycket svårt att göra det med lågprisflygbolag.


  • Kommersiella tjänster med begränsad effektivitet när det gäller service


De attraktiva priserna som erbjuds av lågprisflygbolag lockar fler kunder, så befraktare får fler förfrågningar om privata jetflyg. För att klara av detta svarar säljrådgivarna på alla offerter för flygningar i mycket hög hastighet utan att kontrollera flygparametrarna. Tjänsten är inte längre lika personlig som den är hos traditionella mäklare. De senare tar i allmänhet hand om dina researrangemang före och efter flygningen, visumformaliteter och kontrollerar vissa detaljer om de begränsningar som gäller för affärsflygningar (flygplatstidtabeller, besättningens tillgänglighet, pilotkvalifikationer för vissa destinationer, lastrumskapacitet etc.). Den exponentiella volymen av offerter som behandlas innebär att lågprischarteraren kan göra fel och utelämnanden, vilket resulterar i en låg konverteringsgrad.

På samma sätt är lågprisoperatören i allmänhet inte noga med att hitta en alternativ lösning i händelse av ett mekaniskt problem i sista minuten, medan det är brukligt att mäklaren hittar ett annat sätt för kunden att slutföra sin flygning och nå sin destination.

Embarquement jet privé
Fotokredit: Pixabay

  • Mer krävande försäljningsvillkor


Lågprisoperatörernas försäljningsvillkor är särskilt krävande jämfört med de flexibla villkoren hos traditionella mäklare. Det försäljningspris som erbjuds för en flygning är alltid under en begränsad period hos lågprisbefraktaren, och priset ökar med tiden. På samma sätt måste kontraktet undertecknas mycket snabbt, om inte omedelbart, när ett erbjudande har bekräftats. Slutligen är betalningsvillkoren också striktare. Lågkostnadsmäklare ber om betalning några dagar före flygningen eftersom deras kassaflöde är snävare. En traditionell mäklare kan å andra sidan förskottera summan eller betala i delbetalningar efter flygningen.

Lågkostnadsmodellen har därför svårt att anpassa sig till affärsflyget. Det är svårt att minska tjänster och kostnader där allt är skräddarsytt. Att flyga i en privatjet är fortfarande ganska dyrt eftersom det krävs många garantier för att det ska ske under säkra förhållanden. En rådgivares expertis, professionella piloters kvalifikationer, uppdaterat flygplansunderhåll, försäkringar med betydande finansiella tak och till och med godkännanden som Air Transport Certificate är alla garantier som inte får äventyras för säkerheten och smidigheten i en flygning.

Den bästa lösningen för att resa till bästa pris och under de bästa förhållandena verkar fortfarande vara att använda en mäklare som AEROAFFAIRES. Vi är engagerade i att hitta de bästa erbjudandena för dina privata flygningar. Våra flygningar utförs enligt det rättsliga systemet för allmän passagerartransport med privata jetplan som drivs av företag som innehar ett lufttrafikföretagscertifikat. Vi föredrar de bästa flygoperatörerna, validerade av våra försäkringsbolag, för affréter un avion.

Om du vill flyga i en privatjet till ett lågt pris finns det dagsresor tur och retur mellan Paris – Le Bourget et Genève. För 4 eller 5 personer ombord på en Cessna kan du åka på semester till ett mycket konkurrenskraftigt pris på cirka 4 000 euro, dvs. mindre än 1 000 euro per passagerare.

Location de jet privé - citation mustang
Fotokredit : Cessna Citation Mustang

Vill du veta mer om prix d’un jet privé? Läs vår artikel.

foton: Pixabay/ValiGreceanu