VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR VINTERSÄSONGEN!

Begäran om offert
Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Bli pilot i Frankrike: Topp 6 bästa flygskolor

20000
tillgängliga apparater

45 000
försäkrade flygningar

120 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Vill du bli flygpilot eller undrar du över de olika vägarna till detta spännande yrke?

Oavsett om du är en framtida student som letar efter vägledning eller helt enkelt är nyfiken på flygvärlden är den här resursen något för dig.

Vårt team av yrkesverksamma inom privatflyg och lufttransport guidar dig genom de olika karriärvägar som finns tillgängliga.

Du hittar en tydlig, jämförande analys av de bästa flygskolorna i Frankrike, samt praktiska råd som hjälper dig att hitta din väg runt detta krävande äventyr, men ett som är tillgängligt för dem som förbereder sig noggrant.

Pilotens jobb: noggrannhet, passion och motståndskraft

Piloter ansvarar för att transportera passagerare från punkt A till punkt B och är vad som kallas kabinpersonal. Deras uppdrag är tvärgående och följer en lång och komplex väg: de äger rum före, under och till och med efter flygningen.

1. Före flygningen

Före varje flygning hålls en genomgång där flygplanets tekniska aspekter förklaras: radio, kommunikation, geolokalisering, navigationsinstrument etc. En mycket exakt checklista måste kontrolleras och uppgifterna fördelas mellan piloterna. I allmänhet ansvarar en pilot för ”pre-flight inspection”, dvs. flygplanets yttre utseende. Den andra piloten går direkt in i flygplanet för att konfigurera det och förbereda färdplanen. Denna förberedelsefas är mycket viktig och måste utföras noggrant, särskilt när det gäller att beräkna bränslemängden och studera väderförhållandena.

2. Under flygningen

Som enda person ombord måste piloten vara omdömesgill, lyhörd och ha is i magen för att kunna hantera olika eventualiteter. Därför måste flygbesättningen, förutom att ha en stark ansvarskänsla och analytisk förmåga, vara vid utmärkt hälsa och ha god fysisk och nervös uthållighet. I det sammanhanget väcker frågan om läkarintyg eller inte många frågor. En PNT-kontroll enligt klass 1 vid ett flygmedicinskt center kommer att krävas. Under denna medicinska kontroll kommer ett antal faktorer att undersökas:

  • syn ;
  • hörsel
  • förekomsten av neurologiska problem
  • hjärtproblem etc

I cockpit agerar piloten på flera nivåer: han styr alla parametrar, övervakar datorerna ombord och står i ständig kontakt med flygtrafikledningen. Pilotyrket blir alltmer automatiserat, men är fortfarande en komplex disciplin som kräver ett visst kunnande och god kännedom om navigationssystem. Som ansvarig för flygbesättningen och passagerarna behöver piloten två extra strängar på sin lyra: en känsla för förväntan och oklanderliga kunskaper i engelska.

3. Efter flygningen

Pilotens uppdrag tar slut några timmar efter landningen. Han måste rapportera om flygningen, med andra ord kommunicera och vidarebefordra sina kommentarer.

Det kan handla om flygplansunderhåll, i syfte att förbättra flygsäkerheten och förebygga eventuella incidenter vid framtida flygningar.

En pilots karriärväg

Pilotkarriären erbjuder många möjligheter och möjligheter att avancera i de olika graderna.

Generellt sett börjar man som pilotofficer på kort- och medeldistansflygningar och därefter på långdistansflygningar.

Efter cirka tio års erfarenhet blir man kapten på kort- och medeldistansflygningar och slutligen kapten på långdistansflygningar.

Att bli instruktörskapten på en viss typ av flygplan är höjdpunkten i en pilots karriär.

Innan man når dit krävs naturligtvis ett antal utbildningar och kvalifikationer.

Här tar vi en titt på vad som krävs för att studera till flyg- eller privatpilot..

Flygutbildning: hur blir man pilot?

För att bli pilot krävs en lång lärlingstid och gedigen utbildning på marken.

Oavsett om du tar den ”kungliga” statliga vägen till grandes écoles eller parallella kurser (betalande kvalifikationer, armén) tar det lång tid att lära sig flyga.

Studierna är särskilt selektiva, med cirka trettio kandidater som tas in vid ENAC (National Civil Aviation School) varje år.

Det finns flera statliga kurser tillgängliga, på olika nivåer:

  • Postbac
  • Bac+2 från en vetenskaplig kurs
  • PPL (Private Pilot Licence), CPL (Commercial Pilot Licence) och teoretisk ATPL (Airline Transport Pilot Licence)

De olika examensbevis som utfärdas efter avslutad utbildning är många och innebär en investering av tid och pengar. Det är därför det är viktigt att välja rätt kurs som passar dina mål och dina chanser att lyckas.

Efter att ha slutfört dessa kurser är bruttomånadslönen för en nybörjare cirka 2 000 euro. Detta varierar dock beroende på flygbolag, typ av flygplan, sträckor som tillryggaläggs osv.

Ett representativt urval av 6 franska flygskolor: jämförelsen

Här är vår jämförande rapport om de 6 bästa flygskolorna i Frankrike, baserad på följande kriterier:

  • placering i rankningen över de bästa ingenjörsskolorna i Frankrike ;
  • utbud av teoretiska kurser (kandidat/master) inom flyg och flygteknik ;
  • praktiska program för pilotutbildning
  • tillgängliga faciliteter och utrustning ;
  • kostnad per studieår ;
  • kursens längd.

1. ISAE-Supaéro

  • rankning: 4
  • antal program: 14
  • pilotprogram: postgraduate diploma i flygteknik
  • faciliteter: flotta med nio flygplan, plattform för autonoma system för mikrodroner och robotar, flygsimulatorer och neuroergonomisk plattform, vindtunnlar, aeroakustisk vindtunnel, testbänk för turbofan, programvarustyrt radiorum, markstation för satellitspårning och drift, satellitkommandocentral
  • kostnad per studieår (fransk student): 4 800 euro
  • kursens längd: 24 månader på heltid

2. ESTACA

  • rankning: 8
  • antal program: 8
  • pilotprogram: flygteknisk ingenjör (master) och utbildning till trafikflygare
  • faciliteter: simulatorer, forskningslaboratorier, vindtunnlar
  • kostnad per studieår (fransk student): 7 990 euro
  • kursens längd: 12 månader på heltid

3. École Centrale de Nantes

  • rankning: 15
  • antal program: 2
  • pilotprogram: ej tillämpligt
  • anläggningar: vindtunnlar, dynamiskt och statiskt testcenter, plattform för snabb produktion
  • kostnad per studieår (fransk student): 2 500 euro
  • kursens längd: 36 månader på heltid

4. Institut Polytechnique des Sciences Avancées(IPSA)

  • rankning: 36
  • antal program: 2
  • pilotprogram: flyg- och rymdingenjör (master)
  • utrustning: vindtunnlar, forskningslaboratorier, intelligenta datorer
  • kostnad per studieår (fransk student): 5 500 euro
  • utbildningens längd: 36 månader på heltid

5. École Nationale Supérieure de Mécanique et d’Aérotechnique (ISAE – ENSMA)

  • rankning: 53
  • antal program: 2
  • pilotprogram: flygmekanik och energi (magisterexamen)
  • faciliteter: forskningslaboratorier
  • kostnad per studieår (fransk student): 7 300 euro
  • utbildningens längd: 24 månader på heltid

6. ENAC

  • rankning: 65
  • antal program: 12
  • pilotprogram: Airline Transport Pilot Diploma (endast för akademiker eller studenter på förberedande kurser)
  • faciliteter: 121 flygplan, särskilda flygsimulatorer, avancerade simulatorer för flygtrafikledning, infrastruktur för aerodynamik, elektronik, IT och språk, fyra forskningslaboratorier
  • kostnad per studieår (fransk student): 1 300 euro
  • kursens längd: 36 månader på heltid

Oavsett vilken kurs du väljer är en professionell pilot först och främst en man eller kvinna med passion.

Våra flygexperter är tillgängliga dygnet runt för att hjälpa dig med din privatflygning på +33 (0) 1 44 09 91 82. Tveka inte att använda vår onlineoffert för att få en prisuppskattning för din privatflygning.

  • Vilka är alternativen till de skolor som anges för att bli pilot i Frankrike?

    Förutom de stora ingenjörsskolorna och ENAC finns det privata utbildningar (t.ex. ATO – Approved Training Organisations) och militära utbildningar (Armée de l’Air et de l’Espace). Vissa flygbolag erbjuder också kadettprogram, där utbildningen helt eller delvis finansieras i utbyte mot ett yrkesmässigt åtagande.

  • Kan jag bli pilot i ett flygbolag utan att gå en ingenjörsutbildning?

    Ja, det är möjligt att få ett kommersiellt flygcertifikat (CPL) eller ett flygcertifikat för transportflyg (ATPL) genom godkända utbildningsorganisationer (ATO) utan en ingenjörsexamen.

    Flygbolagen kan dock föredra kandidater från kurser som är erkända för sin akademiska noggrannhet.

  • Vilken inverkan har en medicinsk klass 1-certifiering på en pilots karriär?

    Ett medicinskt intyg klass 1 är obligatoriskt för att få arbeta som pilot i ett flygbolag. Om detta intyg förloras (av medicinska skäl) kan piloter omklassificeras eller få sin karriär avbruten. En del piloter utbildar sig, blir chefer eller flygledare.

  • Hur kan vi finansiera pilotstudier, som ofta är mycket kostsamma?

    Förutom bidrag (särskilt till ENAC) kan specialiserade banklån, sponsorer (flygklubbar, företag) eller system som CPF (Compte Personnel de Formation) hjälpa till. Flygbolagens kadettprogram täcker också en del av kostnaderna.

  • Kan piloter från de väpnade styrkorna ansluta sig till civilflyget?

    Ja, efter omskolning. De måste klara civila kvalifikationer (t.ex. ATPL) och ibland gå särskilda moduler (civil flygledningstjänst, flygbolagsspecifika procedurer). Deras erfarenhet värdesätts ofta.

  • Finns det någon åldersgräns för att bli flygpilot?

    Det finns ingen strikt åldersgräns för att påbörja en utbildning, men företagen sätter ofta en högsta rekryteringsålder (vanligtvis 35-40 år) för att säkerställa en tillräckligt lång karriär.

  • Vilken roll spelar flygsimulatorn i utbildningen?

    Simulatorer gör att du kan träna i komplexa situationer (dåligt väder, haverier) utan risk. De är nödvändiga för att validera kvalifikationer på en viss typ av flygplan (t.ex. A320 eller B787).

  • Kan utländska piloter arbeta i Frankrike?

    Ja, förutsatt att deras certifikat är erkända (via EASA, Europeiska byrån för luftfartssäkerhet) och att de har goda kunskaper i franska (ICAO nivå 4 minimum för flygkommunikation).

  • Hur utvecklas tekniken inom pilotutbildningen?

    Användningen av virtuell verklighet (VR), AI för prestandaanalys och onlinekurser ökar, men det krävs fortfarande riktiga flygtimmar för att få en licens.

  • Är det möjligt att specialisera sig på att flyga privatjet eller affärsjet?

    Ja, genom ytterligare utbildning (t.ex. behörighet för affärsjetflygplan) och ackumulerad erfarenhet. Kunskaper om kundservice (för VIP-personer) är ett plus.

  • Vilken nivå av engelska krävs för att praktisera?

    ICAO nivå 4 (operational) är obligatorisk, men flygbolagen kräver ofta nivå 5 eller 6 (current) för långdistansflygningar. Tester som ELPAC är standardiserade.

  • Hur hanterar du jetlag och trötthet under en långdistansresa?

    Piloterna följer strikta protokoll (sömn, kost) och har reglerade scheman (minsta vilotid mellan flygningarna).

  • Vad kan jag göra om jag inte klarar urvalsförfarandet till skolan?

    Prova lyckan igen efter ytterligare förberedelser, vänd dig till privata ATO:er eller välj att ta ett privatflygarcertifikat (PPL) innan du ansöker igen.