VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR SOMMAREN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Bästa flygskolan i Frankrike

20000
tillgängliga apparater

45 000
försäkrade flygningar

120 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Drömmer du om att bli pilot på ett flygbolag? Eller är du helt enkelt nyfiken på de olika vägar och möjligheter som finns inom denna disciplin?

Vårt team av experter inom privatflyg och flygtransport ger dig råd och en jämförande analys av de bästa flygskolorna i Frankrike.

Pilotyrket: noggrannhet, passion och motståndskraft

Piloter ansvarar för att transportera passagerare från punkt A till punkt B och är vad som kallas kabinpersonal. Deras uppdrag är tvärgående och följer en lång och komplex väg: de äger rum före, under och till och med efter flygningen.

Före flygningen

Före varje flygning är det nödvändigt med en genomgång för att förstå de tekniska aspekterna av flygplanet: radioutrustning, kommunikationsutrustning, geolokalisering, navigationsinstrument etc. En mycket exakt checklista måste kontrolleras och dess uppgifter fördelas mellan piloterna. I allmänhet ansvarar en pilot för ” pre-flight inspection ”, dvs. flygplanets yttre utseende. Den andra piloten går direkt in i flygplanet för att konfigurera det och förbereda färdplanen. Denna förberedelsefas är mycket viktig och måste utföras noggrant, särskilt när det gäller att beräkna bränslemängden och studera väderförhållandena.

Under flygningen

Som enda person ombord måste piloten vara omdömesgill, lyhörd och ha is i magen för att kunna hantera olika eventualiteter. Därför måste flygbesättningen, förutom att ha en stark ansvarskänsla och analytisk förmåga, vara vid utmärkt hälsa och ha god fysisk och nervös uthållighet. I det sammanhanget väcker frågan om läkarintyg eller inte många frågor. En PNT-kontroll enligt klass 1 vid ett flygmedicinskt center kommer att krävas. Under denna medicinska kontroll kommer ett antal faktorer att undersökas:

  • syn
  • hörsel
  • förekomsten av neurologiska problem
  • hjärtproblem etc.

I cockpit agerar piloten på flera nivåer: han styr alla parametrar, övervakar datorerna ombord och står i ständig kontakt med flygtrafikledningen. Pilotyrket blir alltmer automatiserat, men är fortfarande en komplex disciplin som kräver ett visst kunnande och god kännedom om navigationssystem. Som ansvarig för flygbesättningen och passagerarna behöver piloten två extra strängar på sin lyra: en känsla av förväntan och oklanderliga kunskaper i engelska.

Efter flygningen

Pilotens uppdrag tar slut några timmar efter landningen. Han måste rapportera om flygningen, med andra ord kommunicera och vidarebefordra sina anmärkningar. Dessa kan gälla flygplansunderhåll: syftet är att förbättra flygsäkerheten och förutse eventuella incidenter vid framtida flygningar.

En pilots karriärväg

Pilotkarriären erbjuder många möjligheter och möjligheter att avancera i de olika graderna. Generellt sett börjar man som pilotofficer på kort- och medeldistansflygningar och därefter på långdistansflygningar. Efter cirka tio års erfarenhet blir man kapten på kort- och medeldistansflygningar och slutligen kapten på långdistansflygningar. Att bli instruktörskapten på en viss typ av flygplan är höjdpunkten i en pilots karriär.

Innan du når detta stadium är ett antal utbildningar och kvalifikationer naturligtvis nödvändiga. Vi ska ta en titt på vad som krävs för att studera till flyg- eller privatpilot..

Flygutbildning: hur blir man pilot?

För att bli pilot krävs en lång lärlingstid och en gedigen utbildning på marken. Oavsett om du tar den så kallade ”kungliga” statliga vägen till grandes écoles eller parallella kurser (betalande kvalifikationer, armén) tar det lång tid att lära sig flyga. Studierna är särskilt selektiva, med cirka trettio kandidater som tas in vid ENAC (National Civil Aviation School) varje år.

Det finns flera statliga kurser tillgängliga, på olika nivåer:

  • Postbac
  • Bac+2 från en vetenskaplig kurs
  • PPL (Private Pilot Licence), CPL (Commercial Pilot Licence) och teoretisk ATPL (Airline Transport Pilot Licence)

De olika examensbevis som utfärdas efter avslutad utbildning är många och innebär en investering av tid och pengar. Det är därför det är viktigt att välja rätt kurs som passar dina mål och dina chanser att lyckas. Efter att ha slutfört dessa kurser är bruttomånadslönen för en nybörjare cirka 2 000 euro. Detta varierar dock beroende på flygbolag, typ av flygplan, sträckor som tillryggaläggs osv.

Ett representativt urval av 6 franska flygskolor: jämförelsen

Här är vår jämförande rapport om de 6 bästa flygskolorna i Frankrike, baserad på följande kriterier:

  • rankning bland de bästa ingenjörsskolorna i Frankrike
  • utbud av teoretiska kurser (kandidat/master) inom flyg och flygteknik
  • praktiska program för pilotutbildning
  • tillgängliga faciliteter och utrustning
  • kostnad per studieår
  • kursens längd

ISAE-Supaéro

  • rankning: 4
  • antal program: 14
  • pilotprogram: postgraduate diploma i flygteknik
  • faciliteter: flotta med nio flygplan, plattform för autonoma system för mikrodroner och robotar, flygsimulatorer och neuroergonomisk plattform, vindtunnlar, aeroakustisk vindtunnel, testbänk för turbofan, programvarustyrt radiorum, markstation för satellitspårning och drift, satellitkommandocentral
  • kostnad per studieår (fransk student): 4 800 euro
  • kursens längd: 24 månader på heltid

ESTACA

  • rankning: 8
  • antal program: 8
  • pilotprogram: flygteknisk ingenjör (master) och utbildning till trafikflygare
  • faciliteter: simulatorer, forskningslaboratorier, vindtunnlar
  • kostnad per studieår (fransk student): 7 990 euro
  • kursens längd: 12 månader på heltid

École Centrale de Nantes

  • rankning: 15
  • antal program: 2
  • pilotprogram: ej tillämpligt
  • anläggningar: vindtunnlar, dynamiskt och statiskt testcenter, plattform för snabb produktion
  • kostnad per studieår (fransk student): 2 500 euro
  • kursens längd: 36 månader på heltid

Institut Polytechnique des Sciences Avancées(IPSA)

  • rankning: 36
  • antal program: 2
  • pilotprogram: flyg- och rymdingenjör (master)
  • utrustning: vindtunnlar, forskningslaboratorier, intelligenta datorer
  • kostnad per studieår (fransk student): 5 500 euro
  • utbildningens längd: 36 månader på heltid

École Nationale Supérieure de Mécanique et d’Aérotechnique (ISAE – ENSMA)

  • rankning: 53
  • antal program: 2
  • pilotprogram: flygmekanik och energi (magisterexamen)
  • faciliteter: forskningslaboratorier
  • kostnad per studieår (fransk student): 7 300 euro
  • utbildningens längd: 24 månader på heltid

ENAC

  • rankning: 65
  • antal program: 12
  • pilotprogram: Airline Transport Pilot Diploma (endast för utexaminerade eller studenter i förberedande cykel)
  • faciliteter: 121 flygplan, särskilda flygsimulatorer, avancerade simulatorer för flygtrafikledning, infrastruktur för aerodynamik, elektronik, IT och språk, fyra forskningslaboratorier
  • kostnad per studieår (fransk student): 1 300 euro
  • kursens längd: 36 månader på heltid

Oavsett vilken kurs du väljer är en professionell pilot framför allt en man eller kvinna med passion.

Våra flygexperter är tillgängliga dygnet runt för att hjälpa dig med din privatflygning på +33( 0) 1 44 09 91 82. Tveka inte att besöka vår offert online för att få en prisuppskattning för din privata flygning.