Visste du att det finns flygplatser som är föredömliga när det gäller ekologi och respekt för miljön? Det finns en flygplats som har utmärkt sig genom att integrera miljön i varje steg av sin utveckling. Det är Baltra flygplats. Ekologin är en central del av secteur de l’aéronautique:s verksamhet. Under de närmaste åren bör denna goda miljöelev inte längre vara ett undantag. AEROAFFAIRES förklarar hur Baltra flygplats har blivit den första 100% gröna flygplatsen i världen.
Baltra flygplats: några viktiga fakta.
Världens grönaste flygplats ligger på ön Blatr a iGalapagos skärgård i Ecuador.
Flygplatsens officiella namn är Seymour Airport.
Flygplatsen, som är en före detta amerikansk militärbas, användes under andra världskriget som försvarsbas mot japanerna.
Fram till 1985 var Baltra Airport den enda flygplatsen som betjänade alla Galapagosöarna.
Seymour airport blev den första flygplatsen i världen att beskrivas som en ”grön flygplats”. Detta efter en total ombyggnad 2012.
Kostnaden för arbetet och renoveringen av flygplatsen beräknas till 40 miljoner dollar.
I mars 2013 invigdes officiellt den nya flygplatsen på ön Baltra.
År 2014 tilldelades flygplatsen utmärkelsen ”Leed Gold” av USGBC (United States Green Building Council), vilket gör den till den grönaste flygplatsen i världen.
Idag har Baltra Airport baraen landningsbana, 2.400 m lång. 6.000 m² byggnader välkomnar flygplan från hela världen. Omkring 400.000 passagerare använder flygplatsen varje år.
Varför är Baltra 100 % grönt?
100 % ekologiska material har använts för flygplatsens utformning:
Flygplatsen är helt byggd av återvunna eller miljövänliga material. Trä och vulkanisk sten utgör grunden för flygplatsens struktur. Solpaneler och 3 vindturbiner säkerställer flygplatsens energiproduktion.
Flygplatsen använder sin omgivning och drar nytta av sol och vind på ön för att producera förnybar energi.
Slutligen har världens grönaste terminal byggts med 80% återanvänt material. Dessa material, i synnerhet sten och trä, kommer från gamla byggnader. Vattnet från tvättställen och toaletter behandlas och återanvänds för att bevattna den omgivande vegetationen.
En 100% ekologisk flygplats som tar hänsyn till sin omgivning och ekosystemet:
Förutom sin energi- och konstruktionsprestanda är Baltra flygplats angelägen om att skydda det ekosystem som lever nära landningsbanorna och flygplatsens verksamhet. Specialiserade team utbildas i artskydd. När en leguan bestämmer sig för att korsa landningsbanan hämtar en banarbetare den och tar den till en plats där den kan överleva.
Dessutom har hundratals arter återinförts. De skyddas av all personal på flygplatsen.
En terminal utan luftkonditionering.
På Baltras flygplats finns det ingen luftkonditionering i terminalen. Endast maskinrummet har det, av säkerhetsskäl. Luftkonditioneringssystemen använder kallt havsvatten som utvinns ur Stilla havet. På så sätt sparas energi. Flygplatsen valde att bygga sin byggnad utan luftkonditionering. Så hur håller man passagerarna svala? Flygplatsens struktur har utformats så att byggnaden släpper igenom vinden och fungerar som ett naturligt luftkonditioneringssystem.
Det innovativa projektet initierades av en arkitekt som är specialiserad på bioklimat. Han ritade byggnaden, som har vunnit priser för sitt ”100% gröna” engagemang.
Det är möjligt att bygga gröna och 100 % ekologiska flygplatser och samtidigt upprätthålla flygplatsverksamhetens prestanda. Baltras flygplats är ett bevis på det. Men det kräver kunskap och en budget. För att möta morgondagens miljöutmaningar måste flygplatserna inspireras av det som redan görs på Galapagosöarna. Hela flygsektorn arbetar för att gröna flygplatser ska bli norm.