VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR SOMMAREN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Att bli flygvärdinna

20000
tillgängliga apparater

45 000
försäkrade flygningar

120 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Drömmer du om att bli flygvärdinna men vet inte var du ska börja? Eller vill du helt enkelt ta reda på mer om detta yrke och se om det är rätt för dig? Läs då vidare, för du är på rätt sida.

Flygvärdinnor, allmänt kända som kabinpersonal, är huvudansvariga för passagerarnas komfort och säkerhet.

Flygvärdinnor har två huvudroller: säkerhet/skydd och försäljning. Konkret ansvarar en flygvärdinna för att :

  • kontrollera att kabinutrustningen (masker, flytvästar, rutschkanor) fungerar i förväg
  • välkomna passagerarna och få dem att komma tillrätta
  • presentera säkerhetsåtgärder
  • se till att instruktioner följs
  • dela ut snacks, drycker och måltider
  • sälja tilläggsprodukter och hantera konton
  • svara på passagerarnas förfrågningar
  • hålla kontakt med cockpit

Varför ska man bli flygvärdinna?

Flygvärdinnor representerar det företag de arbetar för och måste därför ha ett oklanderligt beteende, ansvarskänsla och respekt för reglerna. Organisationsförmåga, anpassningsförmåga och självkontroll värderas också högt.

Om du funderar på om det här är ett jobb för dig kan du fundera på hur du har det med människor, om du till exempel gillar att ha kontakt med olika kulturer, att arbeta i team eller att kommunicera på ett främmande språk. En bra flygvärdinna står till passagerarnas tjänst och måste kunna svara med vänlighet och tålamod på ibland känsliga förfrågningar, samt lugna passagerarna om det uppstår problem. Kort sagt, det är ett mänskligt och serviceinriktat jobb.

Slutligen, tvärtemot vissa förutfattade meningar, är det ett svårt jobb att vara flygvärdinna, både fysiskt och psykiskt krävande. Man måste kunna stå på benen i flera timmar, klara av jetlag och ibland ensamhet under mellanlandningar. Att förena arbete och familjeliv är ingen lätt uppgift med tanke på de oregelbundna arbetstiderna. I allmänhet är det ett jobb för personer som brinner för sitt arbete, men som också tillåter dem att resa mycket.

Hôtesse dans avion
Fotokredit: Pixabay

Hur blir jag flygvärdinna?

Innan du påbörjar en utbildning ska du se till att du uppfyller följande villkor:

  • Du är över 18 år
  • Du har fått din baccalauréat
  • Du talar bra engelska (över 720 poäng i TOEFL)
  • Du är i gott fysiskt skick och kan simma
  • Du har inga synliga tatueringar
  • Du har ett giltigt pass och ett uppehållstillstånd som är giltigt i mer än sex månader för utländska medborgare

Det rekommenderas att du har slutfört två års högre utbildning innan du påbörjar kursen och att du talar flera språk. Erfarenhet från hotellbranschen eller försäljning är också mycket meriterande.

När du har uppfyllt förkunskapskraven måste du skaffa ett medicinskt intyg (Certificat d’Aptitude Médicale ) och framför allt ett CCA-intyg (Cabin Crew Attestation).

Du måste först förklaras fysiskt och psykiskt lämplig efter att ha genomgått en obligatorisk läkarundersökning. Detta inkluderar fullständiga undersökningar och kan kosta upp till 400 euro. I Frankrike bekostar du den första undersökningen själv, men de följande undersökningarna, som ska göras vartannat år, bekostas av det företag du arbetar för. För flygbolag i Anglosaxien, Asien och Mellanöstern är den första läkarundersökningen betald och genomförs när du har klarat rekryteringsförfarandet för kabinpersonal.

I Frankrike ges utbildningen av offentliga skolor som godkänts av DGAC (den franska civila luftfartsmyndigheten). Det är inte möjligt att ta CCA-examen som oberoende kandidat.

Europeiska och internationella flygbolag erbjuder sina egna utbildningskurser, och det finns inget behov av att ta CCA.

Hur fungerar CCA-utbildningen?

Kursen tar mindre än ett år att genomföra. Den omfattar cirka fem veckor, fördelade på fyraatrmånader.

Den teoretiska utbildningen varar i tre veckor. Den omfattar flygplanets tekniska aspekter, regelverk, första hjälpen (att kunna känna igen medicinska fall och ibland behandla dem) och säkerhet (att veta hur man ska agera vid till exempel en brand). Det ingår också ett avsnitt om kundrelationer och mänskliga faktorer (hur man hanterar stress, trötthet etc.). Det nationella teoriprovet erbjuds endastatrgånger per år.

Den praktiska utbildningen pågår i en och en halv vecka och inleds när teoriprovet är godkänt. Den omfattar simulerade situationer och lär de blivande värdinnorna hur de ska reagera snabbt vid problem eller fara (hur man ger hjärtmassage, hur man använder en brandsläckare etc.). Efter denna utbildning måste praktikanterna delta i en examinationsdag.

Du kan också ta CQP PNC (Certificat de Qualification Professionnelle PNC) under eller efter CCA. Det är inte obligatoriskt, men det ger dig möjlighet att utveckla dina kunskaper ytterligare, särskilt när det gäller säkerhet och kommunikation.

Dessutom kan det företag som anställer dig kräva att du går ytterligare kurser.

Hôtesse de l'air
Fotokredit: Pixabay

Vad händer härnäst?

Du kommer sällan att kunna välja vilket flygbolag du ska börja på efter din utbildning, eftersom alla inte rekryterar samtidigt. Franska flygbolag rekryterar kabinpersonal med CCA på urvalsdagar, där de gör skriftliga tester och personlighetsintervjuer.

Dina första flygningar kommer förmodligen att vara kortdistansflygningar i ekonomiklass, sedan kommer du gradvis att tilldelas längre flygningar som betjänar en mer krävande kundkrets.

Du kommer att klättra på karriärstegen i takt med att du får erfarenhet och tjänstgöringstid, och kan bli befordrad till chefspurser och teamledare, sedan senior purser, instruktör och slutligen kabinchef.

Hur mycket tjänar en kabinbesättningsmedlem?

Lönen för en kabinanställd i början av karriären är cirka 1 700 euro brutto per månad. För erfarna kabinanställda stiger lönen till 4 700 euro exklusive bonusar. Antalet arbetade timmar och arbetsvillkoren kan variera mycket från ett flygbolag till ett annat.

För att få reda på mer

  • Observera att minimikraven för längd och vikt för att bli flygvärdinna inte längre gäller i Frankrike. Av praktiska skäl bör du dock se till att du är tillräckligt lång för att kunna komma åt passagerarnas bagage och flygplanets utrustning. För internationella flygbolag gäller att kvinnor måste vara mellan 1,58 och 1,78 meter långa.

  • Du kan delta i coachningssessioner vid sidan av din utbildning för att öka dina chanser att bli rekryterad. Om du till exempel saknar baccalauréat kan coachning hjälpa dig att klara DAEU och göra det möjligt för dig att gå vidare till gymnasieutbildning.

  • Du kan också ta reda på mer om att bli PCB (Personnel Complémentaire de Flight) under en sommar. Då kan du assistera flygvärdinnorna och tjäna lite pengar. Rekryteringen är dock mycket selektiv.