Den 28 januari 2025 bröt Boom Supersonics amerikanska XB-1 överljudsflygplan ljudvallen och nådde Mach 1,122 (ca 1.210 km/h) på en höjd av 35.290 fot (ca 10.750 m). Denna flygning är en viktig milstolpe inom civilflyget och den första oberoende civila överljudsflygningen sedan Concorde.
”Man var tvungen att vara lite galen”: Concorde, en svunnen legend inom överljudsflyg. Inledning.

Concorde innebar en flygteknisk revolution med sina Mach 2-flygningar som gjorde det möjligt att flyga från London till Washington på bara 3 timmar.
Men denna bedrift hade ett pris: överljudsbruset, en intensiv ljudvåg som störde lugnet i de regioner som överflygs och orsakade obehag och besvär för lokalbefolkningen. Detta bullerproblem ledde till ett förbud mot överljudsflygningar över bebodda områden, vilket ledde till att Concorde-programmet avslutades 2003.
Men en stor innovation håller nu på att förändra detta landskap. Den 28 januari 2025 gjorde det amerikanska företaget Boom Supersonic ett exceptionellt genombrott med sin prototyp, XB-1, som elegant fick smeknamnet ”Baby Boom”. Den sprängde ljudvallen flera gånger utan att avge det minsta ljud som kunde höras från marken. Hur var detta möjligt?
XB-1 och innovationen ”Boomless Cruise”
För att fullt ut förstå detta genombrott måste vi först förstå konceptet med en överljudsbang . Vi ska förklara det i två rader.
Tänk på en swimmingpool: om du rör din hand långsamt flyter vattnet mjukt runt den. Men om du accelererar plötsligt genererar du en kraftfull våg. Principen är densamma i luften: vid måttlig hastighet genererar ett flygplan spridda ljudvågor; vid ljudets hastighet grupperar sig dessa vågor plötsligt och ger upphov till den berömda smällen.

XB-1 undviker detta fenomen genom en sofistikerad metod som kallas ”Mach cutoff”. Genom att flyga på högre höjd, där luften är mindre tät och ljudet fortplantar sig annorlunda, sprider flygplanet dessa vågor långt innan de kan träffa marken. Det handlar alltså inte bara om att konstruera tysta flygplan, utan flygplan som kan flyga på höjder där deras passage blir omärklig för dem som befinner sig på marken.
Även om vissa militära flygplan redan använder denna teknik är det en absolut nyhet för den kommersiella civila luftfarten.

Nyckeltal för XB-1
- Maximal uppnådd Mach: 1,18 (cirka 1.240 km/h)
- Maximal höjd: 36.500 fot (ca 11.100 m)
- Totalt antal flygningar: 13 (mars 2024 till februari 2025)
- Antal överljudsflygningar: 2
- Rumpans längd: 21 meter (68 fot)
- Vingspann: 5,2 meter
- Motorer: 3 GE J85-15-motorer
- Material: Kolfiberkompositer
Tester och tystnad i överljudsfart
XB-1:s andra överljudsflygning, den 10 februari 2025, gjorde det möjligt att genomföra ytterligare tester, bland annat aerodynamiska mätningar och vibrationsbeteende i hög hastighet (fladder). Tack vare den innovativa bomlösa kryssningstekniken upptäcktes inga bullerstörningar på marken, vilket visar på möjligheten till tysta kommersiella överljudsflygningar.

”XB-1:s överljudsflygning bevisar att tekniken för kommersiell överljudsflygning nu är redo. En liten grupp begåvade och målmedvetna ingenjörer har åstadkommit det som tidigare krävde statliga ingripanden och miljarder dollar. Vårt nästa steg är att anpassa XB-1:s beprövade teknik till överljudsflygplanet Overture. Vårt slutgiltiga mål är att göra fördelarna med överljudsflygning tillgängliga för alla
– Blake Scholl, VD för Boom Supersonic
Utvecklande regelverk
Den 6 juni 2025 undertecknade USA:s president Donald Trump en exekutiv order som instruerar Federal Aviation Administration (FAA) att upphäva förbudet mot överljudsflygningar över land inom 180 dagar, förutsatt att de inte genererar en hörbar smäll på marken. Ordern följer på införandet av Supersonic Aviation Modernization Act i maj 2025, som stöds av en partiöverskridande grupp av amerikanska lagstiftare och är utformad för att underlätta innovation och hävda USA:s ledarskap inom framtidens civila luftfart.

Overture, kommersiell efterföljare till XB-1
XB-1 demonstratorn banar väg för ankomsten av det kommersiella överljudsflygplanet Overture. Overture är planerat att tas i bruk omkring 2029-2030 och kommer att kunna ta mellan 64 och 80 passagerare i en hastighet av Mach 1,7 (cirka 2.220 km/h) med en räckvidd på nära 7.870 km.
Boom Supersonic har tagit fasta på den tekniska framgången med XB-1 och siktar nu på att marknadsföra sitt flaggskepp,Overture, från och med 2029. Detta sofistikerade flygplan kommer att kunna ta mellan 64 och 80 passagerare och flyga i en hastighet av Mach 1,7 (cirka 2.220 km/h, nästan dubbelt så snabbt som dagens kommersiella flygplan). Med en räckvidd på nästan 7.870 km skulle resor som London-Dubai kunna genomföras på bara 4 timmar.
Denna exceptionella flygtekniska innovation riktar sig naturligtvis till en krävande kundkrets, som är känslig för diskret lyx och optimal effektivitet. Biljetterna kommer att erbjudas till ett högre pris än konventionella flygplan och riktar sig främst till affärsresenärer och privatkunder som föredrar snabbhet, komfort och exklusivitet.
Overture kommer att drivas av egna Symphony-motorer, utvecklade av Boom Supersonic i North Carolina, och kommer att kunna köras helt på hållbart flygbränsle (SAF).

Praktiska konsekvenser för företag
Återkomsten av överljudsflyg kommer att innebära en genomgripande förändring av det internationella affärsresandet:
- Betydande tidsbesparingar: En flygning från Paris till Tokyo kan kortas ned till bara 6 timmar.
- Premiumpositionering: Biljettpriser som kan jämföras med bättre business class.
- Hållbart åtagande: Flygningar som använder upp till 100% hållbara bränslen med integrerad koldioxidkompensation.
Företagen kommer att kunna optimera tidshanteringen, förbättra produktiviteten och stärka sitt miljöengagemang.



Slutsats: mot en ny supersonisk era?
Med framgången för XB-1 positionerar sig Boom Supersonic som en ledare i återupplivandet av civil överljudsflygning. Den närmaste framtiden medOverture kan revolutionera affärsresandet och erbjuda chefer en konkret och effektiv lösning för snabba internationella resor.
Nästa test- och certifieringssteg väntas mellan nu och 2027, innan de första kommersiella flygningarna, som beräknas till omkring 2029.
Är du redo att uppleva denna nya supersoniska era?
Har du en fråga? Kontakta vårt team

Isabelle CLERC
VD AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC
Grundare AEROAFFAIRES
Våra flygexperter står till ditt förfogande för att hjälpa dig vid varje steg av din bokning.