VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR SOMMAREN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Återkomsten av civila överljudsfartyg: Boom XB-1 bryter ljudvallen

8500
tillgängliga apparater

35 000
försäkrade flygningar

100 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Den 28 januari 2025 bröt Boom Supersonics amerikanska XB-1 överljudsflygplan ljudvallen och nådde Mach 1,122 (ca 1.210 km/h) på en höjd av 35.290 fot (ca 10.750 m). Denna flygning är en viktig milstolpe inom civilflyget och den första oberoende civila överljudsflygningen sedan Concorde.

”Man var tvungen att vara lite galen”: Concorde, en svunnen legend inom överljudsflyg. Inledning.

concorde

Concorde innebar en flygteknisk revolution med sina Mach 2-flygningar som gjorde det möjligt att flyga från London till Washington på bara 3 timmar.

Men denna bedrift hade ett pris: överljudsbruset, en intensiv ljudvåg som störde lugnet i de regioner som överflygs och orsakade obehag och besvär för lokalbefolkningen. Detta bullerproblem ledde till ett förbud mot överljudsflygningar över bebodda områden, vilket ledde till att Concorde-programmet avslutades 2003.

Men en stor innovation håller nu på att förändra detta landskap. Den 28 januari 2025 gjorde det amerikanska företaget Boom Supersonic ett exceptionellt genombrott med sin prototyp, XB-1, som elegant fick smeknamnet ”Baby Boom”. Den sprängde ljudvallen flera gånger utan att avge det minsta ljud som kunde höras från marken. Hur var detta möjligt?

XB-1 och innovationen ”Boomless Cruise”

För att fullt ut förstå detta genombrott måste vi först förstå konceptet med en överljudsbang . Vi ska förklara det i två rader.
Tänk på en swimmingpool: om du rör din hand långsamt flyter vattnet mjukt runt den. Men om du accelererar plötsligt genererar du en kraftfull våg. Principen är densamma i luften: vid måttlig hastighet genererar ett flygplan spridda ljudvågor; vid ljudets hastighet grupperar sig dessa vågor plötsligt och ger upphov till den berömda smällen.

murduson aeroaffaires

XB-1 undviker detta fenomen genom en sofistikerad metod som kallas ”Mach cutoff”. Genom att flyga på högre höjd, där luften är mindre tät och ljudet fortplantar sig annorlunda, sprider flygplanet dessa vågor långt innan de kan träffa marken. Det handlar alltså inte bara om att konstruera tysta flygplan, utan flygplan som kan flyga på höjder där deras passage blir omärklig för dem som befinner sig på marken.

Även om vissa militära flygplan redan använder denna teknik är det en absolut nyhet för den kommersiella civila luftfarten.

boomless cruise mach cutoff

Nyckeltal för XB-1

  • Maximal uppnådd Mach: 1,18 (cirka 1.240 km/h)
  • Maximal höjd: 36.500 fot (ca 11.100 m)
  • Totalt antal flygningar: 13 (mars 2024 till februari 2025)
  • Antal överljudsflygningar: 2
  • Rumpans längd: 21 meter (68 fot)
  • Vingspann: 5,2 meter
  • Motorer: 3 GE J85-15-motorer
  • Material: Kolfiberkompositer

Tester och tystnad i överljudsfart

XB-1:s andra överljudsflygning, den 10 februari 2025, gjorde det möjligt att genomföra ytterligare tester, bland annat aerodynamiska mätningar och vibrationsbeteende i hög hastighet (fladder). Tack vare den innovativa bomlösa kryssningstekniken upptäcktes inga bullerstörningar på marken, vilket visar på möjligheten till tysta kommersiella överljudsflygningar.

xb 1 quote black scholl 1 768×960

”XB-1:s överljudsflygning bevisar att tekniken för kommersiell överljudsflygning nu är redo. En liten grupp begåvade och målmedvetna ingenjörer har åstadkommit det som tidigare krävde statliga ingripanden och miljarder dollar. Vårt nästa steg är att anpassa XB-1:s beprövade teknik till överljudsflygplanet Overture. Vårt slutgiltiga mål är att göra fördelarna med överljudsflygning tillgängliga för alla

Blake Scholl, VD för Boom Supersonic

Utvecklande regelverk

Den 6 juni 2025 undertecknade USA:s president Donald Trump en exekutiv order som instruerar Federal Aviation Administration (FAA) att upphäva förbudet mot överljudsflygningar över land inom 180 dagar, förutsatt att de inte genererar en hörbar smäll på marken. Ordern följer på införandet av Supersonic Aviation Modernization Act i maj 2025, som stöds av en partiöverskridande grupp av amerikanska lagstiftare och är utformad för att underlätta innovation och hävda USA:s ledarskap inom framtidens civila luftfart.

President Donald Trump signing

Overture, kommersiell efterföljare till XB-1

XB-1 demonstratorn banar väg för ankomsten av det kommersiella överljudsflygplanet Overture. Overture är planerat att tas i bruk omkring 2029-2030 och kommer att kunna ta mellan 64 och 80 passagerare i en hastighet av Mach 1,7 (cirka 2.220 km/h) med en räckvidd på nära 7.870 km.

Boom Supersonic har tagit fasta på den tekniska framgången med XB-1 och siktar nu på att marknadsföra sitt flaggskepp,Overture, från och med 2029. Detta sofistikerade flygplan kommer att kunna ta mellan 64 och 80 passagerare och flyga i en hastighet av Mach 1,7 (cirka 2.220 km/h, nästan dubbelt så snabbt som dagens kommersiella flygplan). Med en räckvidd på nästan 7.870 km skulle resor som London-Dubai kunna genomföras på bara 4 timmar.

Denna exceptionella flygtekniska innovation riktar sig naturligtvis till en krävande kundkrets, som är känslig för diskret lyx och optimal effektivitet. Biljetterna kommer att erbjudas till ett högre pris än konventionella flygplan och riktar sig främst till affärsresenärer och privatkunder som föredrar snabbhet, komfort och exklusivitet.

Overture kommer att drivas av egna Symphony-motorer, utvecklade av Boom Supersonic i North Carolina, och kommer att kunna köras helt på hållbart flygbränsle (SAF).

IMG 8607

Praktiska konsekvenser för företag

Återkomsten av överljudsflyg kommer att innebära en genomgripande förändring av det internationella affärsresandet:

  • Betydande tidsbesparingar: En flygning från Paris till Tokyo kan kortas ned till bara 6 timmar.
  • Premiumpositionering: Biljettpriser som kan jämföras med bättre business class.
  • Hållbart åtagande: Flygningar som använder upp till 100% hållbara bränslen med integrerad koldioxidkompensation.

Företagen kommer att kunna optimera tidshanteringen, förbättra produktiviteten och stärka sitt miljöengagemang.

Slutsats: mot en ny supersonisk era?

Med framgången för XB-1 positionerar sig Boom Supersonic som en ledare i återupplivandet av civil överljudsflygning. Den närmaste framtiden medOverture kan revolutionera affärsresandet och erbjuda chefer en konkret och effektiv lösning för snabba internationella resor.

Nästa test- och certifieringssteg väntas mellan nu och 2027, innan de första kommersiella flygningarna, som beräknas till omkring 2029.

Är du redo att uppleva denna nya supersoniska era?

Har du en fråga? Kontakta vårt team

Isabelle Clerc, nouvelle CEO AEROAFFAIRES

Isabelle CLERC

VD AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC, Fondateur AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC

Grundare AEROAFFAIRES

Våra flygexperter står till ditt förfogande för att hjälpa dig vid varje steg av din bokning.

  • Vad är det för egenskaper hos XB-1 och Overture som möjliggör överljudsflygning utan ljudbangar?

    Till skillnad från så kallade ”low-boom”-flygplan kräver Boomless Cruise-tekniken inte att flygplanet har en komplex form. Istället förlitar den sig på förmågan att bryta ljudbarriären på tillräckligt hög höjd för att överljudssmällen ska brytas bort från marken utan att störa människor.

    Overture underlättas denna teknik specifikt av Symphony-motorerna, som erbjuder transsonisk prestanda som är överlägsen den hos konventionella kommersiella motorer. Som ett resultat kan Overture effektivt bryta ljudbarriären på höjder över 30.000 fot.

    Dessutom använder Boomless Cruise-tekniken en avancerad autopilot som kombinerar väderdata i realtid med specifika algoritmer för att automatiskt välja den optimala hastigheten för att säkerställa att det inte finns någon sonisk boom på marken.

  • Vilken inverkan har Boomless Cruise-tekniken på energieffektiviteten?

    Overture är konstruerat för att vara som mest effektivt vid höga underljudshastigheter (Mach 0,94) och överljudsfart (Mach 1,7). När flygplanet närmar sig ljudhastigheten ökar luftmotståndet något, vilket resulterar i en måttlig ökning av bränsleförbrukningen vid låga överljudshastigheter. Trots denna lilla aerodynamiska nackdel behåller Overture tillräcklig räckvidd för de längsta transkontinentala flygningarna, till exempel Vancouver-Miami.

  • Tillåter nuvarande regler Boomless Cruise-flygningar?

    I USA förbjuder nuvarande FAA-regler (14 CFR 91.817) överljudsflygning över land, oavsett om det finns en hörbar smäll på marken eller inte. Boom Supersonic kräver att denna förordning revideras för att tillåta Boomless Cruise-teknik och fastställa ett certifieringsramverk för framtida flygplan med låg bommängd. En uppdatering av dessa bestämmelser skulle uppmuntra till innovation, stärka USA:s ledarskap inom civil luftfart och konsolidera USA:s nationella säkerhet.

    Det bör dock noteras att den första versionenav Overture inte är utformad som ett flygplan med låg bommängd och att Boom Supersonic inte förväntar sig omedelbar certifiering för obegränsad överljudsflygning över land.

    I juni 2025 vidtogs konkreta politiska åtgärder för att ändra dessa regler. USA:s president Donald Trump undertecknade ett presidentdekret där han bad FAA att häva förbudet mot överljudsflygningar över amerikansk mark. Dessutom introducerades Supersonic Aviation Modernization Act i den amerikanska senaten av senator Ted Budd (R-NC) och i representanthuset av kongressledamoten Troy Nehls (R-TX). I detta lagförslag uppmanas FAA att se över det nuvarande förbudet mot civila överljudsflygningar över Mach 1, förutsatt att överljudsblixten inte når marken.