VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR SOMMAREN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Antonov 225, världens största fraktflygplan, har förstörts

20000
tillgängliga apparater

45 000
försäkrade flygningar

120 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Tråkiga nyheter från flygteknikens värld, l’Antonov An-225. Världens största fraktflygplan flygplan förstördes under ryska bombräder i Ukraina. Detta flygplan, känt som ”Mriya”, vilket betyder ”dröm”, kunde transportera och lasta tonvis med utrustning ombord och upplevde en mardröm under konflikten. Antonov 225 stod parkerad på asfalten vid Hostomel-flygplatsen, nära staden Kiev, när staden angreps av den ryska försvarsmakten. Flygplatsen träffades och världens största flygplan fattade eld i hangaren. Här är en tillbakablick på denna stora händelse och historien om världens största fraktflygplan, som är så symboliskt.

Förstörelsen avAntonov 225 tillkännagavs i en tweet.

Den 27 februari 2022 meddelade Ukrainas utrikesminister Dmytro Kuleba på sitt Twitterkonto att det ukrainska fraktplanet hade förstörts.

Det rörde sig om världens största flygplan, AN-225 ”Mriya” (”Dröm” på ukrainska). Ryssland må ha förstört vår ”Mriya”. Men de kommer aldrig att kunna förstöra vår dröm om en stark, fri och demokratisk europeisk stat. Vi ska segra!

Det var världens största plan, AN-225 ”Mriya” (”Drömmen”). Ryssland må ha förstört vår Mriya. Men de kan aldrig förstöra vår dröm om en stark, fri och demokratisk europeisk stat. Vi kommer att vinna!

Detta tillkännagivande klingar som förlusten av ett nationellt emblem för Ukraina. Varje år i augusti deltog detta flygplan i Ukrainas nationaldagsflygning. Landet var i besittning av det enda exemplaret av världens största fraktflygplan. Det hade använts vid flera tillfällen Flygfrakt av gods och spelade en nyckelroll under Covid 19-pandemin, då det transporterade masker och annan medicinsk utrustning för att bekämpa hälsokrisen. Ett hårt slag mot flygfraktindustrin.

Men enligt en artikel i BFM TVhar diskussioner och planer på reparationer redan inletts. För närvarande skulle det ta cirka 5 år och kosta inte mindre än 3 miljarder dollar att få An 225 tillbaka i luften.

Naturligtvis är förstörelsen av ett flygplan anekdotisk med tanke på den nuvarande oroande situationen i Ukraina. AEROAFFAIRES stöder landets befolkning under denna mörka period.

Antonov 225:s historia och egenskaper.

Antonov 225 gjorde sin jungfruflygning från Kiev i Ukraina den 21 december 1988. Detta imponerande wide-body flygplan utvecklades i Kiev i samarbete med Kina och Ukraina. Den ukrainska flygplanstillverkaren Antonov Design Bureau utvecklade detta transportflygplan, som är unikt i flygets historia för sin lastkapacitet och långa räckvidd. Det ukrainska företaget har inget att avundas från andra flygplanstillverkare som Boeing eller Airbus och har lyckats skilja sig från mängden. Det togs officiellt i bruk 1988. Till skillnad från konventionella passagerarflygplan är detta det enda transportflygplan som kräver en besättning på 6 personer för att flyga det.

Detta flygplan skapades av l’Antonov 124en mindre modell av lastplanet. Ett av huvuduppdragen förAntonov 224 var för militära ändamål: militär transport. Det måste kunna förflytta Buran, en rymdfärja som byggdes av Sovjetunionen under det kalla kriget. Det spelade en viktig roll för att transportera överdimensionerad last, såsom turbiner, tung industriutrustning, flygplan, helikoptrar och till och med nödhjälp vid naturkatastrofer.

År 1989 slogAntonov 225 alla rekord under en 3,5 timmar lång flygning. Denna luftens gigant innehade rekordet för högsta totalvikt (själva flygplanet, last etc.) vid start (508 ton). Samma år genomförde denna luftgigant en demonstration över Le Bourget-flygplatsen under Paris Air Show.

Än i dag innehar An 225 rekorden för världens tyngsta och längsta flygplan.

An-225 var ursprungligen konstruerad för att transportera den sovjetiska rymdfärjan Buran samt utrustning och stora nyttolaster. Utvecklingen påbörjades på 1980-talet och den första flygningen ägde rum i december 1988. Efter Sovjetunionens kollaps övergavs dock rymdfärjeprogrammet och endast en An-225 färdigställdes. Den användes därefter för civila ändamål, för att leverera överdimensionerad utrustning och för tankning.

Antonov 225 är en riktig gigant i luften. Den har ett imponerande vingspann på över 88 meter och kan nå en maximal startvikt på 640 ton. Det drivs av sex jetmotorer, vilket gör att det kan transportera extremt tunga laster över långa avstånd.

Flygplanet har en unik konfiguration med 32-hjuligt landningsställ, vilket gör att det kan fördela sin vikt effektivt när det står på marken. Det har också en lastdörr baktill, vilket gör det enkelt att lasta och lossa last. Detta flygplan utförde inte uppdrag för traditionella flygbolag.

Slutligen bör det noteras att trots många projekt för att bygga ytterligare en Antonov 225, kom dessa aldrig att förverkligas. An-225 har därför förblivit unik på flygfraktmarknaden sedan 1988. Men med önskan att reparera och bygga om An-225 kan detta vara möjligheten, vem vet, att skapa andra exempel på detta legendariska fraktflygplan.

Antonov An-225 cargo plane for rent
Photo Credit: Antonov

Antonov 225 i siffror.

  • Mer än 250 ton nyttolast: det är hur mycket kapacitet An 225 kan bära i sitt extraordinära nyttolastutrymme. Till exempel kan detta imponerande flygplan transportera ett 240 ton Airbus A340 flygplan i delar.
  • 15 000 km: Förutom sin otroliga kapacitet harAntonov 225 en långdistansräckvidd på upp till 15 000 km (beroende på last). Det kan enkelt utföra flygfraktuppdrag nonstop till jordens fyra hörn. Det kan transportera tonvis med gods på nivåer som aldrig tidigare uppnåtts. Det är verkligen ett av de flygplan som aldrig byggts före 1988. Dess räckvidd gör det till ett av de mest kraftfulla flygplanen i världen. Detta jätteflygplan kan dock inte landa på alla flygplatser. Det behöver en landningsbana som är tillräckligt lång för att taxa.
  • 84 meter vingspann: detta är längden på flygplanskroppen.
  • 88 meter: detta är flygplanets vingspann (med ett tiotal meters marginal täcker flygplanet hela längden på en fotbollsstadion!)
  • 6: antal turbojetmotorer

För mer information omAntonov 225, Klicka här.

AEROAFFAIRES stöder helhjärtat folket i Ukraina och är ledsna över de förluster som orsakats av denna konflikt. AEROAFFAIRES kommer att sakna detta flygplan, som användes för specialcharter, till exempel leverans av masker under den globala hälsokrisen Covid 19.