Men till skillnad från ett fordon (bil eller lastbil) måste ett flygplan vara helt fritt från snö och is innan det kan lyfta på ett säkert sätt. Is på ett flygplan kan allvarligt påverka dess prestanda.
Varför avisa en privatjet? Hur avisar man en affärsjet? Hur mycket kostar avisning av privatjet? AEROAFFAIRES svarar på alla dessa frågor i denna artikelom avisning av privatjet.
Vad är avisning av privat jet?
Konceptet är enkelt: på vintern är det avlägsnande av ackumulerad snö eller is från privatflygplanet eller flygplanet, så att det inte är för tungt för start och bibehåller sin start- och flygprestanda. Detta är en extremt viktig operation på vintern för att inte äventyra säkerheten för passagerare och besättning som förbereder sig för att resa ombord på en privat jet.
Varför är det nödvändigt?
Innan ett flygplan lyfter måste all is eller snö på flygplanskroppen avlägsnas helt av säkerhetsskäl.
Is och snö minskar lyftkraften hos ett flygplans vingar, och även ett lätt frostlager kan minska flygprestanda för en privatjet. Dessa element är tunga, och den extra vikten kommer att försämra prestanda och därmed flygförhållandena.
Dessutom kan is hindra en privat jet från att fungera korrekt. Till exempel kan skevroder, landningsställ och styrytor blockeras av is.
Hur avisar jag en privat jet?
Vem avisar en privatjet?
Flygbolagen som äger flygplanet utför denna underhållsåtgärd på asfalten eller i hangarerna, inte bara på vingarna utan också på hela flygplanskroppen.
På flygplatsen sprutas avisningsvätskan på flygplanskroppen med hjälp av en särskild lastbil som kallas ”de-icer”. Det är en operation som kan vara imponerande för passagerarna. Den orangefärgade vätskan, glykol, sprutas på flygplanet med en slang som ser ut som en brandslang.
När avisas flygplanet?
Avisningen utförs strax före start för att optimera flygplanets prestanda. Passagerarna är i allmänhet ombord på privatjetplanet under avisningen så att flygplanet kan lyfta mycket snabbt när avisningen har slutförts.
Processen för avisning:
För att avisa ett flygplan eller en privatjet appliceras en produkt på hela flygplanet och dess vingar för att smälta snö och is. En uppvärmd vätska sprutas på flygplanskroppen och dess vingar för att smälta is och snö. Denna lösning bildar en frostskyddsanordning under en tidsperiod som kallas ”effektivitetens varaktighet”.
Vilka produkter används för att avisa privata jetplan?
Två alkoholer behövs för avisning: etylenglykol och propylenglykol.
Dessa två lösningar är mer eller mindre upplösta i vatten och används för att avisa privata jetplan på flygplatser, eftersom de har smälttemperaturer under 0°C:
- 13°C för etylenglykol
- 59°C för propylenglykol.
Användningen av dem sänker fryspunkten för vatten på flygplan i form av frost, is eller snö.
Etylenglykol, som ofta används som frostskyddsmedel i kylarvätskor i bilar, är giftigt. Propylenglykol kan däremot användas inom livsmedelsindustrin.
Hur lång tid tar avisningen?
Avisningstiden beror på hur mycket snö som har samlats på privatjetplanet eller flygplanet. I genomsnitt räcker det med cirka tio minuter. Ibland är snön särskilt tung och klibbig, och då kan avisningen ta 30 minuter.
Avisningen utförs med hjälp av fasta avisningsstationer och avisningsbilar. På Paris Le Bourget flygplats finns det 2 avisningsstationer, var och en utrustad med fyra fordon.
Hur mycket kostar det att avisa en privatjet?
Avisningsvätska är mycket dyrt. Det beror på varje flygplats, som bestämmer priset per liter enligt sin enda leverantör.
Kostnaden för avisning av en privat jet:
Du hittar den genomsnittliga kostnaden för vätskan och priset på avisningsoperationer för varje kategori av privatjet och flygplan:
Flygplanskategori | Volym vätska
krävs per liter |
Pris per liter | Tariff |
Turboprop |
40 | €5 | €200 |
Ultralätta privata jetflygplan |
180 | €5 |
€900 |
Medium privata jetflygplan |
280 | €5 |
€1400 |
Långväga privata jetflygplan |
450 | €5 |
€2250 |
Regionala flygplan |
600 | €5 |
€3000 |
Kommersiellt flygplan |
1800 | €5 |
€9000 |
Priserna kan variera beroende på isens tjocklek och vilken apparat som används.
Om du vill veta de olika priserna på AEROAFFAIRES, contactez-nous via e-post eller per telefon på +33 (0)1 44 09 91 82
Vem betalar för avisning av en privatjet?
Det är upp till kunden, som hyr en privat jet, att betala kostnaden för avisning vid behov.
Denna kostnad ingår inte i charterpriset.
Om kaptenen beslutar att det är nödvändigt att avisa flygplanet på flygdagen kommer kunden att få en extra faktura efter flygningen som visar den faktiska kostnaden.
Hur kan man undvika kostnader för avisning?
Kaptenen på en privatjet kan undvika avisning genom att förvara flygplanet i en hangar eller på en täckt parkeringsplats.
Vissa flygplatser tar dock mer betalt för en hangar än för avisning, särskilt i Lappland och Schweiz.
Dessutom har flygplatser som endast är avsedda för privatjet ofta inget hangarutrymme. Privatflygplanet måste då stå utomhus under svåra väderförhållanden i väntan på start. Detta är fallet på Engadin Airport St. Moritz/Samedan.
En affärsjet som står ute på vintern måste avisas i en uppvärmd hangar före start. I allmänhet räcker det med en timme för att smälta snö eller is på flygplanets kropp och vingar, och besättningen förväntar sig detta.
På vissa flygplatser går passagerarna ombord i hangaren. Under vintern rekommenderar AEROAFFAIRES detta alternativ till sina kunder.
Några rekommendationer för resenärer om avisning av en privat jet:
när du bokar en privat flygning:
- Boka i möjligaste mån in dina möten tidigt på eftermiddagen, eftersom avisningen huvudsakligen sker i samband med avgångar, mycket tidigt på morgonen före kl. 10. 00. Några solstrålar är allt som krävs för att avlägsna snö och is från flygplanskroppen på en privatjet.
- Om du har valet mellan två flygplatser , tveka inte att fråga om priset på avisningsvätska på var och en. Välj den som har det lägsta priset. I praktiken är kostnaden för avisning dyrare än start- eller landningsskatter och allmänna serviceavgifter.
D-1 före avresa med privatjet:
- En dag före avresan kontaktar du din flygmäklare för att fråga om avisning kommer att behövas med tanke på väderprognosen. Även om vädret i bergen varierar snabbt räcker det med 24 timmar för att ge den allmänna trenden.
- Boka en plats i en hangar så att din privatjet inte utsätts för väderförhållandena (snö, is, kyla etc.) En hangar med uppvärmning kan också vara den mest ekonomiska lösningen, eftersom flygplanet måste stanna där i en dryg timme för att isen ska smälta innan start.
- Berätta för din kapten vilken tid du kommer att anlända till boardingterminalen. På så sätt kan flygbolagets team förutse och undvika att behöva avisa två gånger.
- Fråga din kapten före operationen hur mycket vätska du kommer att behöva och, om det gäller en lätt privatjet, om det är möjligt för besättningen att borsta flygplanskroppen för att minska kostnaden för vätskan.
På dagen för start:
- Var ombord på flygplanet under avisningen så att du kan lyfta omedelbart efter att flygplanet har sprutats med vätska. Om det blir en försening måste privatflygplanet avisas igen.
- Motsätt dig aldrig avisning: om din kapten tar detta beslut är det av säkerhetsskäl och inte för ekonomisk vinst.
De viktigaste frågorna om avisning av en privat jet :
Finns avisare och avisningsvätska tillgängliga på alla flygplatser?
Var är de bästa platserna att avisa en privatjet?
Är avisningsvätska hälsofarligt?
Det är en farlig kemikalie, särskilt för huden. Passagerare på privata jetplan får inte gå nära eller röra vid avisningsvätskan. Även om dess mandellukt är behaglig.
Av-isning med AEROAFFAIRES
För att ta reda på mer om avisning eller vinterflyg, ring oss 24 timmar om dygnet på +33 1 44 09 91 82.
Att hyra en privat jet eller helikopter är enkelt. AEROAFFAIRES har en flotta med privata flygplan och helikoptrar redo att lyfta 24 timmar om dygnet. Det finns flera sätt att boka en flygning:
- réalisez un devis en ligne
- eller ring oss direkt via vår bokningshotline på +33 1 44 09 91 82.