Sedan 2017 har vi i världen av privatflyg hört talas om Alice den ansvarsfulla privatjetten. En eldriven privatjet som kommer att revolutionera miljöpåverkan från regionala flygningar genom att göra dem ansvarsfulla. Visste du att flygningar på mindre än 3.000 km står för majoriteten av privatjetresor? Alice siktar på att matcha prestandan hos den legendariska Citation 1som tillverkas av den amerikanska tillverkaren Cessna Aircraft!

Hur långt har man kommit med projektet Alice Responsible Private Jet? Hur tänker de ingenjörer som ansvarar för produktionen av planet klara av denna flygtekniska utmaning, som saknar motstycke i affärsflygets historia?
Berättelsen om Alice, den ansvariga privata jetflygplanet
I en värld där den ekologiska debatten blir allt viktigare inom alla områden i livet är det dags att ta upp utmaningen. Inom affärsflygsektorn finns det väldigt få projekt som lyckas sticka ut genom att producera ansvarsfulla flygplan. Bland dem är Alice. Detta är ett flygprojekt som tar form över tid, kring nästa 100% elektriska privatjet. Alice genomförs av det israeliska startupföretaget EViation och har som mål att marknadsföra sina första flygningar 2021.
EViations styrelseordförande Omer Bar-Yohay har ett nära samarbete med partners i mer än 21 länder. För att vara i drift måste detta kolossala projekt sammanföra världens bästa innovationer. Särskilt om det ska kunna användas för regionala flygningar inom Europa. Dessa flygningar kräver bland annat de certifieringar som är nödvändiga för att de ska kunna kommersialiseras. EViation samarbetar också med FAA(Federation Aviation Administration), en amerikansk institution.
Utöver de tekniska ambitionerna i projektet vill EViation dessutom avsevärt sänka priset för en regional flygning i en privatjet. Vilka hemligheter har Alice i rockärmen för att förverkliga detta banbrytande projekt?
Hur Alice fungerar och är byggd
Alice energiförsörjning sker via två batterier på 980 kWh, så kallade ”litium-aluminium-fusionsbatterier”. Enbart dessa två batterier driver tre motorer. Den huvudsakliga turbopropmotorn är placerad längst bak i flygplanet. Det finns två andra motorer på vardera vingen. Jetplanets motorer, tre Magni250 tillverkade av MagniX, kommer att vrida propellrar tillverkade av Siemens vid 1.900 varv per minut. MagniX, som är en tillverkare av elmotorer, beskriver sina motorer som ”lätta och kraftfulla”.
Lätthet i kombination med kraft är en viktig utmaning för det israeliska startup-företaget. Faktum är att enhetens batterier bidrar avsevärt till dess vikt. Så det var med tanke på att optimera flygplanets vikt som designprocessen inleddes. Batterierna är den mest väsentliga delen av flygplanet, men också den tyngsta. För att göra privatjetplanet lättare har dess struktur utformats med hjälp av en unik komposit. Detta material har utformats för att uppfylla flygsäkerhetsstandarder. Det minskar också flygplanets vikt jämfört med en konventionell flygplanskropp.

Slutligen är cockpiten i denna futuristiska privatjet utrustad med ett av de senaste operativsystemen som programmerats av Honeywell. Samma företag som skapar operativsystemen för cockpiterna på Dassault aviation. Honeywells mjukvara uppskattas av piloterna för sin effektivitet och ergonomi. Cockpiten är också utrustad med ett autonomt pilotsystem. Det är ett intelligent pilotprogram som övervakas av de två piloterna ombord på Alice.
De tekniska innovationerna hos Alice, den elektriska privatjetflygaren
De tekniska egenskaperna hos denna 100% elektriska privatjet liknar dem hos en Citation 1 designad av Cessna Aircraft. Det israeliska privatflygplanet har en räckvidd på 1.000 km och en marschfart på 440 km/h. Det kan därför flyga non-stop från Paris till Nice eller Genève till London. Den kan också ta 9 passagerare. Med denna prestanda är det viktigaste att komma ihåg räckvidden på två timmar. Den tid det tar att ladda batterierna motsvarar halva användningen. Om du kör 440 km, lite mer än en Paris Genève, kommer enheten att behöva 30 minuter för att ladda upp. När det gäller timpriser erbjuder EViation dessutom 200 euro per timme. Ett extremt konkurrenskraftigt pris. Slutligen garanterar de elektriska turbopropmotorerna en lugn och tyst flygning, till passagerarnas stora förtjusning.

Som jämförelse, här är samma tekniska detaljer, den här gången på en Citation 1. Denna privatjet från CESSNA flyger 1200 km i 640 km/timme för 5 passagerare. Å andra sidan är priset per timme 7 till 10 gånger högre än för en privatjet från Alice.
Men hur kan denna prisskillnad vara så stor? Först och främst är inköpspriset för EViation mycket lägre: det katalogpris som för närvarande anges är cirka 1,4 miljoner dollar. För en jet av den här storleken och prestandan måste du betala minst 2,5 miljoner dollar.
En lovande framtid för Alice inom affärsflyget
EViation arbetar också parallellt med ett projekt för en fraktdrönare som kallas Orca. Detta flygplan, utan piloter eller passagerare, skulle lyfta från 30 meter långa landningsbanor. Det skulle också väga 250 kg och bära upp till 50 kg last. Det skulle täcka ett totalt avstånd på 850 km. Det här projektet väntar bara på att få se dagens ljus.
Med så konkurrenskraftiga priser skulle en resa med Paris Genève i Alice kosta bara 22 euro per passagerare. Detta pris är endast möjligt om timpriset på 200 euro/timme kan uppnås. Tack vare sådana lovande flygningar, när det gäller finansiering och ekologiskt ansvar. Är dörren till Uberisering öppen för denna flygande Tesla? Åtminstone är det vad EViation antyder, eftersom de inte har förnekat rykten om att företag som Uber är inblandade.