VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR VINTERSÄSONGEN!

Begäran om offert
Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

AirCar: Slovakiens flygande bil certifierad som revolutionär

20000
tillgängliga apparater

45 000
försäkrade flygningar

120 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Klein Vision, tillverkaren av den flygande bilen AirCar, har gjort ett tillkännagivande. Den 24 januari 2022 meddelade det slovakiska företaget via ett pressmeddelande att dess flygande bil hade certifierats. Landets civila luftfartsmyndighet har officiellt utfärdat ett luftvärdighetscertifikat för AirCar-konceptet. Historien om den slovakiska flygande bilen började 2016, då Stefan Klein öppnade sitt företag Klein Vision. Året därpå lanserades AirCar-projektet, en prototyp av en flygande bil som nu har certifierats. Med planer på drönarhelikoptrar och flygande taxibilar tar AEROAFFAIRES en titt på vad som kan vara framtiden för lufttransporter.

AirCar-certifieringen öppnar dörren till massproduktion av högeffektiva flygande bilar. Det är en officiell och slutgiltig bekräftelse på vår förmåga att förändra medeldistansresor för alltid.

Det säger professor Stefan Klein, chef för AirCar-projektet för flygande bilar.

AirCar – Photo Credit: Klein Vision

Historien om Klein Vision AirCar

Konceptet och idén om att skapa en flygande bil är inte ny. Även om den länge har varit en del av science fiction-filmer har den flygande bilen nu blivit verklighet. Den är också på väg att bli en ny utveckling inom flygtrafiken.

AirCar-projektet lanserades 2017 av Klein Vision, ett slovakiskt företag. Ett team bestående av 8 flygtekniker utvecklade detta flygande bilprojekt. Under de närmaste åren utvecklades projektet från de första skisserna, via olika prototyper, till vindtunneltester av motorerna och flygplanet… Och med allt detta tog det inte mindre än 100.000 timmars arbete att bygga AirCar. AirCar är ett av de mest tekniskt avancerade fordon som någonsin byggts, och ett av de första som inte bara färdas på land utan också i luften.

Efter flera år av studier och forskning var det dags att presentera AirCar för den breda allmänheten. AirCar presenterades i november 2019 i Shanghai, Kina, på China International Import Expo (CIIE).

Idag har den 5:e versionen av AirCar certifierats. För att uppnå detta genomgick AirCar en rad tester. Det flög i totalt 70 timmar och genomförde cirka 200 start- och landningsmanövrer. Flygplanet uppfyller helt och hållet EASA:s (European Aviation Safety Agency) standarder. Slovakiens civila luftfartsmyndighet har därför utfärdat ett luftvärdighetscertifikat för Klein Visions flygande bil.

Vilka är egenskaperna hos den flygande bilen AirCar?

Vi har alla hört talas om en bil. Men vad sägs om en bil som flyger? Ingenjörerna och uppfinnarna av den här bilen var tvungna att hitta geniala sätt att förverkliga sitt projekt. Tanken bakom AirCar är att den ska kunna köras både i luften och på marken. AirCar har en aerodynamisk flygplanskropp och en modern, attraktiv design både in- och utvändigt. Flygplanet är huvudsakligen tillverkat av kompositmaterial, vilket ökar dess lyftkapacitet under flygning. Dessutom har flygprov visat att flygplanet är stabilt i luften. Även vid start- och landningsmanövrar har Klein Vision säkerställt att flygplanet manövrerar utan att piloten behöver använda spakarna.

Motormässigt drivs AirCar av en BMW 1.6L motor på 160 hk. Den går på bensin. Flera prototyper har tagits fram av Klein Vision. Det finns en tvåsitsig, en tresitsig och en fyrsitsig, samt en amfibieversion.

Den tvåsitsiga versionen väger strax under 1.000 kilo. Den kan köra sträckor på cirka 1000 km i hastigheter över 300 km/h.

Den automatiska övergången från ett vägfordon till ett flygfordon och vice versa, utfällningen/indragningen av vingarna och stjärten, är inte bara resultatet av pionjäranda, innovation och mod, utan också frukten av utmärkt ingenjörskonst och yrkeskunskap.

Det säger Branko Sarh, senior teknisk forskare vid Boeing Co.

AirCar – Photo Credit: Klein Vision

Denna flygande bil, som är en kombination av innovation och teknik, gjorde sin debut den 28 juni 2021. AirCar gjorde sin första flygning mellan två städer, 35 minuter från Nitra till Bratislava. Flygningen gick perfekt och vid landningen, på bara 3 minuter, fälldes AirCar:s vingar ut för att ge plats åt en helt vanlig bil. Bilen gav sig sedan ut på vägarna i den slovakiska huvudstadens stadskärna.

Hittills har nya modeller av AirCar tagits fram och en av dessa modeller ska certifieras i år.

Som AirCars medgrundare Anton Zojac uttrycker det är deras flygande bil en enhet som länkar samman flera element:”där vägen möter himlen”.

Medan vi väntar på att den flygande bilen ska anlända till våra vägar och i luften, står våra flygexperter till din tjänst 24/7 för din privata flygning på +33 (0) 1 44 09 91 82. Tveka inte att besöka vår online-offert för att få en prisuppskattning för din skräddarsydda flygning.

Vanliga frågor om AirCar, den certifierade flygande bilen

Hur fungerar övergången mellan bil- och flygplansläge?

Övergången mellan de två lägena är helt automatiserad och kräver inga komplicerade manuella ingrepp. Med en knapptryckning fälls vingarna och stjärtpartiet ut eller in på några minuter.

Sensorer och styrsystem ombord säkerställer att varje steg sker på ett säkert sätt, utan att piloten behöver korrigera manövern. Denna teknik bygger på avancerad ingenjörskonst som testats noggrant för att säkerställa maximal tillförlitlighet.

Vilka är de lägsta väderförhållandena för att flyga AirCar?

Som alla flygplan är AirCar föremål för väderbegränsningar. Den kan flyga i klart väder, med minimal sikt och måttliga vindar.

De exakta förhållandena beror på de slutliga specifikationerna för den certifierade modellen, men nuvarande prototyper har utformats för att klara standardförhållanden som liknar dem för små lätta flygplan. Av säkerhetsskäl rekommenderas inte flygningar i kraftigt regn, tät dimma eller starka vindar.

Behöver jag en särskild licens för att köra/pilotera AirCar?

Ja, för att använda AirCar krävs både körkort för bil och privatflygcertifikat (PPL) eller högre, beroende på lokala bestämmelser. I Slovakien, där flygplanet är certifierat, har luftfartsmyndigheterna godkänt att det används under vissa villkor.

Andra länder kan ställa ytterligare krav, till exempel på särskild utbildning i hybridfordon. Klein Vision överväger partnerskap för att förenkla denna process i framtiden.

Vad är AirCar:s verkliga räckvidd i flyg- och landsvägsläge?

Den certifierade tvåsitsiga versionen har en räckvidd på cirka 1.000 km vid en marschfart på 300 km/h, tack vare den optimerade BMW-motorn.

I landsvägsläge är räckvidden liknande den för en konventionell bil med samma motor, dvs. cirka 500 till 600 km med full tank. Framtida versioner, särskilt de med el- eller hybriddrift, kan förbättra dessa siffror.

Är AirCar kompatibel med konventionell flygplatsinfrastruktur?

Ja, AirCar kan starta och landa på vanliga landningsbanor på små flygplatser, vilket innebär att den kan användas utan behov av särskild infrastruktur.

Användningen i stadsområden kommer dock att bero på förändringar i regelverket och ett eventuellt inrättande av ”vertiports” (plattformar för flygfordon). För närvarande delar de samma utrymmen som lätta flygplan.

Vilka är säkerhetsåtgärderna i händelse av motorbortfall under flygning?

AirCar är utrustad med en ballistisk fallskärm, ett beprövat säkerhetssystem inom den lätta luftfarten, som kan bromsa flygplanets fall i en nödsituation.

Dessutom gör dess aerodynamiska design att den kan glidflyga en betydande sträcka för att landa säkert även utan framdrivning. Testerna inkluderar felscenarier för att validera dessa protokoll.

Hur mycket kostar AirCar och när kommer den att marknadsföras?

Priset har ännu inte tillkännagivits officiellt, men experter uppskattar att det kan ligga i storleksordningen 800 000 dollar, vilket placerar det i privatjetsegmentet för nybörjare.

Klein Vision planerar begränsad produktion initialt, med potentiella leveranser så tidigt som 2026 för de första kunderna. Mer prisvärda modeller kan följa.

Släpper AirCar ut mer CO₂ än ett traditionellt flygplan eller en bil?

Med sin nuvarande bensinmotor är dess koldioxidavtryck jämförbart med ett litet enmotorigt flygplan. Klein Vision arbetar dock med hybrid- och elversioner för att minska miljöpåverkan.

Koldioxidkompensation, som redan erbjuds av vissa operatörer (t.ex. AEROAFFAIRES), skulle kunna införlivas i kommersiella erbjudanden.

Kan AirCar parkeras på en vanlig parkeringsplats?

I billäge, när vingarna är hopfällda, är AirCar lika stor som ett konventionellt vägfordon (cirka 5 meter lång). Den kan därför parkeras i vanliga parkeringshus, förutsatt att det finns tillräckligt med takhöjd (ca 2 meter). Ett privat garage rekommenderas för att skydda de känsliga flygtekniska komponenterna.

Finns det några lastbegränsningar (bagage, passagerarvikt)?

Som alla flygplan har AirCar en nyttolastgräns som inkluderar passagerare, bränsle och bagage. För den tvåsitsiga modellen beräknas den maximala kapaciteten till cirka 200 kg plus piloten. De exakta detaljerna kommer att anges i användarhandboken, men du måste resa lätt för att maximera din räckvidd.

Vilken är komfortnivån ombord under flygningen?

Interiören är utformad för att konkurrera med den i en bil i toppklassen, med ergonomiska säten, delvis ljudisolering och intuitiva kontroller.

Precis som i ett lätt flygplan kan dock turbulensen kännas mer än i en privatjet. Kabinen är inte trycksatt, vilket begränsar flygningar på låg höjd.

Kan AirCar användas i staden som en flygande taxi?

Inte för närvarande. Även om idén är tilltalande är den komplicerad att genomföra på grund av regler för stadsflyg, buller och behovet av landningsbanor.

Klein Vision inriktar sig inledningsvis på intercity-linjer (t.ex. mellan två städer som ligger 300 km från varandra), men utvecklingen kan öppna upp denna marknad senare.

Hur blir det med service och underhåll?

AirCar kommer att kräva regelbundna tekniska inspektioner, både på vägen (som en bil) och i luften (som ett flygplan).

Klein Vision planerar ett nätverk av godkända center, men logistiken är ännu inte helt klar. Underhållet kommer troligen att bli dyrare än för ett konventionellt fordon på grund av den dubbla funktionen.

Finns det några planer på autonoma (obemannade) versioner?

Än så länge kräver AirCar en kvalificerad pilot, men bolaget utesluter inte möjligheten att utveckla delvis eller till och med helt automatiserade system i framtiden, om lagstiftningen ändras.

Detta kommer också att bero på tekniska framsteg inom drönare och autonoma taxibilar.

Var kan jag se eller prova AirCar?

Klein Vision anordnar offentliga demonstrationer då och då, bland annat i Slovakien. Flygmässor (t.ex. Paris Air Show) och evenemang som är inriktade på innovativ mobilitet är också potentiella möjligheter. Kontakta företaget direkt för att få reda på deras schema.

Kommer AirCar att kunna hyras som ett privatjet?

Detta beror på efterfrågan och partnerskap. Vissa företag, till exempel AEROAFFAIRES, kan erbjuda uthyrning om modellen tilltalar företagskunder.

Behovet av dubbla kvalifikationer (väg + luft) kan dock begränsa detta alternativ i ett tidigt skede.