VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR VINTERSÄSONGEN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Affärsflyget: bortom kontroverserna

20000
tillgängliga apparater

45 000
försäkrade flygningar

120 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Affärsflyget står i centrum för en kontrovers, och detta är också ett tillfälle att öppna den debatt som Julien Bayou inledde och som vår transportminister Clément Beaune har tagit upp. I en tid då regeringen lanserar en kampanj bland fransmännen för större energinykterhet är det legitimt att peka finger åt vissa kändisars överdrivna användning av privata jetplan (1 procent av den faktiska användningen av affärsjetplan som uppmärksammas i medierna).

Aviation d’affaires : dépasser la polémique
källa: pexels

Bör användningen av privata jetplan förbjudas eller regleras?

AEROAFFAIRES vill vi gärna bidra med våra synpunkter samtidigt som vi tar vårt sociala och miljömässiga ansvar. Det finns ett akut behov av att vår bransch mobiliseras fullt ut i dessa frågor.

I 99 procent av fallen är affärsflyget en specialiserad transportlösning som gör det möjligt för människor att träffas och samtidigt minimera tidspressen. Det riktar sig främst till företagsledare eller tekniker som står inför tids- ellertillgänglighetsbegränsningar.

På så sätt knyter affärsflyget samman många europeiska småstäder och lokala flygplatser, vilket förbättrar förbindelserna över hela Europa (1400 flygplatser i Europa).

Affärsflyget tillgodoser också de specifika behoven hos offentliga tjänster: brand, räddning och medicinsk evakuering.

Affärsflygsektorn i Frankrike genererar 0,001% av de globala utsläppen.

I Frankrike används 80 % av privatjetplanen för affärsändamål och 20 % för flygfrakt och fritid, samt för myndighetskrav eller sjukresor (källa EBAA).

År 2021 kommer fördelningen av affärsflyget i Frankrike att vara :

  • 50,3 % av affärsflyget i Frankrike är kommersiellt.
  • 31,8 % av affärsflyget i Frankrike är icke-kommersiellt.
  • 10,2 % av affärsflygverksamheten i Frankrike är militär/statlig.
  • 7,7 % av affärsflyget i Frankrike är medicinskt/specialflyg.

Slutligen betjänas 80 % av de rutter som trafikeras av vår sektor inte av traditionella transportmedel som järnväg eller kommersiella flygbolag.

Affärsflyget är också ett flaggskepp för den franska industrin. Den tillför 32 miljarder euro till vår ekonomi varje år (källa GIFAS) och genererar mer än 100.000 arbetstillfällen (500.000 arbetstillfällen på europeisk nivå).

Frankrike är ett kraftcentrum inom flygindustrin, särskilt representerat av Dassault Aviation, Daher och Airbus. Dessa företag, liksom motortillverkare som Safran och flygbolag, kämpar för att få stanna kvar under fransk flagg. VALLJET SDAviation, ASTONJET, Get1Jet, Chalair Aviation och flygplatsinfrastrukturer som Aviapartner, Jetex ,ExecuJet Aviation Group, Edeis, VINCI Airports och Groupe ADP vittnar om denna dynamik .

Vår sektor måste delta i debatten.

Vi får inte ge oss in i fel debatt. Det handlar inte om att legitimera vårt ansvar med fakta och siffror, men vi måste öppna upp diskussionen och komma med lösningar och svar. Borde vi till exempel inte påskynda innovation för att snabbt minska den ekologiska påverkan från alla resor med privatjet?

Frankrike måste göra mer för att stödja franska luftfartsprojekt genom att skaffa finansiering för ren luftfart för att uppmuntra investeringar i våra franska och europeiska projekt.

Ett relevant lagstiftningsförslag skulle vara att göra CO2-neutralt alternativt bränsle obligatoriskt för privata jetplan senast 2030.

Vilka är utsikterna för en ekologisk omställning av affärsflyget?

Aviation d’affaires : dépasser la polémique
källa: freepik

Aktuella lösningar för ett renare flyg

Med tanke på deras mindre storlek och vikt bör privatjetflygplan vara de första att dra nytta av forsknings- och teknikinsatser. Detta skulle göra det möjligt att utveckla och lansera mer miljövänliga flygplan (elektricitet, väte).

Dessutom är hållbara flygbränslen den lösning som är omedelbart tillgänglig för både affärsflyget och passagerarflyget (SAF hållbart flygbränsle).

Detta system minskar koldioxidutsläppen med nästan 80 % jämfört med fossila bränslen.

Eftersom affärsflygets kunder är mindre priskänsliga förefaller denna lösning vara det mest uppenbara och effektiva sättet att åstadkomma en snabb ekologisk omställning inom affärsflyget.

Morgondagens hållbara flyg

Idag arbetar män och kvinnor med en passion för flygteknik med morgondagens flyg, med lovande projekt.

  • Utveckling av hållbara flygbränslen; Axens med samarbetsprojektet BioTfueL®
  • Förbättring av flygplanens miljöprestanda, med en aldrig tidigare skådad forsknings- och innovationsinsats som samtidigt fokuserar på flygplan, de energikällor som används (vätgas) och drift, i syfte att uppnå ett tekniskt genombrott; VoltAeros hybridelektriska flygplan. I slutet av mars presenterade det franska startup-företaget AURA AERO sina planer på att lansera ett 100% elektriskt flygplan 2026.
  • Vätgasdrivna privatjetplan Beyond Aero med Eloa Guillotin och drönare
  • Betydande investeringar i förnyelse av flottan
  • Operativa förfaranden för att minska bränsleförbrukningen (eco-piloting); OpenAirlines & Air France
  • Optimering av infrastrukturer och flygplanshanteringskedjan på marken. Aéroport de Lyon och Nantes AirFrance.

För att uppnå detta måste Frankrike dock vara en föregångare i utvecklingen av dessa hållbara bränsletekniker och snabbt etablera en utbyggnadsplan.

AEROAFFAIRES anser vi att respekt för miljön är en viktig fråga, och därför föreslår vi att du väljer alternativet Sky CO2 på din flygning för att minska ditt koldioxidavtryck. För alla charterförfrågningar, kontakta oss på +33144099182, via e-post: [email protected] eller fyll i vårt offert online formulär. Vi återkommer till dig så snart som möjligt.