VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR VINTERSÄSONGEN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

2050: inga CO2-utsläpp inom luftfarten

20000
tillgängliga apparater

45 000
försäkrade flygningar

120 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Flyget är en sektor i ständig utveckling. Men den står också inför många utmaningar, särskilt när det gäller dess miljöpåverkan. Utsläpp av växthusgaser från flyget är en viktig faktor i klimatförändringarna. Det är därför som Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) har satt upp ett ambitiöst mål för sektorn. Målet är att luftfartssektorn ska uppnå 0 CO2-utsläpp senast 2050.

AEROAFFAIRES presenterar handlingsplanen för att uppnå det mål som ICAO har satt upp för luftfarten: 0 CO2-utsläpp senast 2050.

Vad är ICAO?

ICAO är den internationella civila luftfartsorganisationen. Denna organisation ansvarar för att reglera och standardisera den civila luftfarten. ICAO är medveten om behovet av att minska utsläppen av växthusgaser från luftfarten. Organisationen har därför utarbetat en handlingsplan för att uppnå målet om nollutsläpp av CO2 till 2050.

Vilka är ICAO:s åtgärder för att uppnå nollutsläpp av CO2 till 2050?

ICAO:s handlingsplan innehåller ett antal åtgärder. De syftar till att minska utsläppen av växthusgaser från luftfartssektorn. Den investering som krävs för att uppnå detta beräknas uppgå till 1 550 miljarder dollar. Avtalet undertecknades den 7 oktober 2022 av 193 företrädare för länder som har enats om att delta i gemensamma ansträngningar för att stödja Parisavtalen, som föreskriver kampen mot den globala uppvärmningen. Ta reda på mer om åtgärderna för att uppnå detta.

Ökad användning av hållbara bränslen SAF :

ICAO uppmuntrar flygbolagen att använda hållbara bränslen för att SAFför att minska utsläppen av växthusgaser. Hållbara bränslen omfattar bränslen som produceras från växter, avfall och andra förnybara källor. SAF verkar vara en effektiv lösning för att minska utsläppen av växthusgaser (med 80%). De är dock fortfarande svåra för flygbolagen att få tillgång till. Målet under de kommande åren kommer att vara att göra dem mer tillgängliga och prisvärda. År 2023 har AEROAFFAIRES som mål att arbeta hand i hand med flygbolagen och systematiskt erbjuda sina kunder flygplan som använder denna typ av bränsle.

Förbättrad energieffektivitet:

ICAO uppmuntrar flygbolagen att förbättra energieffektiviteten i sina flygplan genom att använda mer avancerad och energieffektiv teknik. Flygplanstillverkarna strävar efter att minska koldioxidutsläppen från framtida flygplan genom ett antal processer:

  • utveckla och investera ielektriska flygplan och vätgas
  • förbättra flygplansdesignen för att förbättra aerodynamiken
  • minska vikten på det som kan minskas: motorer, batteriernas vikt, till exempel
  • utveckla hybridframdrivning

Främja gröna flygplatser:

ICAO uppmuntrar flygplatser att anta hållbara metoder. Detta för att minska deras miljöpåverkan, särskilt när det gäller utsläpp av växthusgaser. EDEIS Aéroport och Vinci Aéroport är väl medvetna om detta mål och arbetar dagligen med att förbättra flygplatsstrukturerna när det gäller ekologisk prestanda och koldioxidutsläpp.

Deltagande i program för koldioxidkompensation:

ICAO uppmuntrar flygbolag att delta i klimatkompensationsprogram. AEROAFFAIRES är den första flygmäklaren som har inlett ett samarbete med ICAO ECO-TREE. AEROAFFAIRES erbjuder sina kunder möjligheten att investera i franska skogar när de bokar sin privatjetflygning.

2050: alla aktörer inom flygsektorn på väg mot ett grönare flyg

Att uppnå ICAO:s mål om noll koldioxidutsläpp 2050 är bara möjligt om flygbolag, flygplatser och regeringar samarbetar för att genomföra nödvändiga åtgärder. Det är dock viktigt att notera att detta mål endast kan uppnås om den nödvändiga tekniken utvecklas och implementeras.