VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR SOMMAREN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

2023 trender inom affärsflyget

8500
tillgängliga apparater

35 000
försäkrade flygningar

100 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Från 2019 till 2022 har affärsflygsektorn haft några historiska år. Privatflyget lockade nya kunder under Covid. Siffrorna för affärsflygsektorn under 2023 pekar på nivåer som aldrig tidigare skådats. Efter en period av turbulens och en avmattning i aktiviteten i slutet av 2022 har alla aktörer på affärsflygmarknaden blickarna riktade mot trenderna för 2023. kommer 2023 att bli ett startår för affärsflyget eller ett år med fortsatt tillväxt? Vad blir utfallet 2022 för denna nischmarknad? Vilka är utmaningarna för flygplanstillverkare, flygbolag och mäklare? AEROAFFAIRES tar en tillbakablick på 2022 och delar med sig av de trender som formar affärsflyget 2023.

2022 var ett atypiskt år för affärsflygsektorn:

Rekordstor efterfrågan på privatflyg under 2022.

WingX, en specialist på flygdata, har just presenterat de globala siffrorna för affärsflyget. I slutet av 2022 kommer den globala marknaden för affärsflyg att växa med 10%. I Europa har marknaden för affärsflyg gått mycket bra. Faktum är attEBAA (European Business Aviation Association) har meddelat en ökning med 11,8% jämfört med 2021. Totalt registrerades 793 152 flygningar i Europa i år. Trots denna goda prestation noterar branschaktörer (flygmäklare och flygbolag) en avmattning. Denna uppskattas till 13,6 % sedan oktober 2022. Denna inbromsning är inget att oroa sig för. Det är ett fenomen som är vanligt under de 3 föregående åren. Nej, den privata jeten är inte död.

Paris Le Bourget flygplats toppar listan över de mest dynamiska flygplatserna i Europa. Enligt EBAA registrerade den en ökning av trafiken med 24,1%. London (Farnborough och Luton) och Schweiz (Genève Cointrin och Zürich) är också bland de snabbast växande flygplatserna 2022. Slutligen ligger Istanbul-Ataturk flygplats på 10:e plats, med en trafikökning på 17,6 procent 2022.

Marknaden för affärsflyg skakas av ”jet bashing”:

Medan sommaren är i full gång i Europa har jet bashing b judit in sig själv till festen sommaren 2022. Kontroversen kring användningen av privatjet har blossat upp utan förvarning. Vissa politiker har tänt på genom att föreslå reglering, beskattning eller till och med förbud mot privatjet. Aktörer inom affärsflygsektorn tog till orda för att försvara detta produktionsverktyg. Det var ett utmärkt tillfälle att förklara fördelarna med denna typ av flyg och att säga nej till ”Flygskam”, skammen över att flyga. Detta var fallet medIsabelle Clerc, VD förAEROAFFAIRES som bjöds in av de stora medierna. M6, TF1 och BFM gav henne ordet. Hon kunde förklara behovet av att affärsflyget fortsätter att vara en källa till produktivitet för dem som använder det.

Jet bashing innebär att man kritiserar användningen av privatflyg, i allmänhet av miljöskäl. Kritikerna menar att överdriven användning av privatflyg bidrar till utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar, och att detta är särskilt oansvarigt i en tid då miljöhänsyn blir allt viktigare.

En spänd ekonomisk och politisk kontext, en källa till turbulens i slutet av 2022:

  • Konflikt i Ukraina, med negativa återverkningar för flygindustrin:

Förstörelsen av detAntonov-225ett legendariskt och strategiskt ukrainskt fraktplan, har lett till en rad sanktioner mot Ryssland.

Sedan februari 2022 har överflygningsförbuden mångdubblats. På initiativ av britterna, följt av USA, Europa och Kanada, har luftrummet gradvis stängts för alla ryska flygplan. i utbyte mot sanktioner har de hindrats från att flyga över dessa länder och världsdelar. Ryssland svarade snabbt med att förbjuda överflygningar av sitt territorium.

Denna öppna krigföring i luftrummet håller på att bli en riktig huvudvärk för affärsflygbolagen. De måste ständigt omarbeta sina flygvägar. Vissa rutter förlängs, vilket leder till en ökning av priset på privata jetresor.

  • Fluktuerande växelkurser är inte bra för affärsflyget.

Flygbolag är mycket utsatta för valutakursfluktuationer. De har kostnader i utländska valutor och intäkter i lokala valutor. Bränslekostnader, kostnader för inköp av flygplan och underhållskostnader är alla exempel. Valutakursfluktuationer har en betydande inverkan på flygbolagens kostnader och marginaler.

I år, 2022, har växelkursen varit ofördelaktig för flygbolagen. Som ett resultat har de sett sina driftskostnader stiga, vilket har minskat deras vinstmarginaler.

  • En exceptionell ökning av bränslepriserna under 2022.

Bränsle står för cirka 30 % av flygbolagens driftskostnader. År 2022 har affärsflygsektorn sett priset på paraffin stiga. I likhet med kommersiell luftfart kommer det att vara omöjligt för denna sektor att undkomma effekterna av denna ökning på priset på privata jetflygningar.

Det uppskattas att oljepriset kommer att stiga med 80% fram till 2022. Priset på ett fat olja har stigit från 75 dollar till 135 dollar på sin högsta nivå. Till detta kommer det europeiska embargot på ryska fat, vilket driver upp bränslepriserna. Och den här trenden kan fortsätta in i 2023.

År 2023 står affärsflyget inför ett antal utmaningar:

Vinna tillbaka allmänhetens hjärtan genom att fokusera på innovativa projekt:

Jet bashing och skammen över att flyga har drabbat flygmarknaden, och i synnerhet privatflyget. Som ett resultat av detta har en hel sektor tvingats rättfärdiga sin position och vinna tillbaka en allmänhet som inte är dess kundbas. Det är en farlig stilövning, som bara kan uppnås genom kommunikation och föredöme.

Den breda allmänheten är inte affärsflygets kundkrets. Den har dock möjlighet att genom sina påtryckningar påverka affärs- och privatkundernas beteende. Flygbolagsmäklare som AEROAFFAIRES och flygbolagen är väl medvetna om detta. Isabelle Clerc vD:n förAEROAFFAIRES berättar att ”att äga en privatjet är inte längre i luften. Vi ser en ny trend. Vissa ägare överger sina flygplan till förmån för leasing för större konfidentialitet

För att vinna tillbaka allmänheten snålar inte aktörerna inom flygindustrin på sin kommunikation. Det är så här flygplanstillverkarnas initiativ och åtaganden för att minska sitt koldioxidavtryck lyfts fram i ljuset. Hela flygindustrin förbättrar sin image genom att investera i program för återplantering av skog och återköp av koldioxid. AEROAFFAIRES har varit en föregångare på detta område genom ett starkt partnerskap med EcoTree.

Det finns en positiv aspekt av jet bashing, och det är att innovationen påskyndas. Framtidens flygplan håller på att ta form. Många projekt för ”gröna flygplan”, som eVtol-projektet, visar sig vara populära eller 10 autres projets innovants. Att bli grönare och minska koldioxidutsläppen är de största utmaningarna för flygplanstillverkarna under 2023 och framåt.

Vikten av att påskynda användningen av SAF inom flyget 2023.

SAF (Synthetic Aviation Fuel) är ett alternativt bränsle. Det tillverkas av förnybara resurser som växter, alger och organiskt avfall. Det produceras genom att biomassa omvandlas till bränsle. Detta kan omfatta steg som fermentering, destillering och katalys. En av de viktigaste fördelarna med FAS är att det avsevärt minskar utsläppen av växthusgaser jämfört med de traditionella bränslen som används inom flyget.

Det finns flera skäl till varför användningen av SAF är i fokus. Det ses som en idealisk lösning för att minska flygets miljöpåverkan. Hela branschen sätter sitt hopp till denna nya energi. Först och främst kan SAF produceras av förnybara resurser. Det innebär att den inte bidrar till de koldioxidutsläpp som är förknippade med utvinning och raffinering av traditionella bränslen. Dessutom betraktas FAS som ett ersättningsbränsle som är kompatibelt med befintliga motorer. Det finns alltså inget behov av att investera i dyr teknik för att använda det. Flygplanstillverkarna uppskattar detta.

Man räknar med att63% av bränslet kommer att vara SAF-baserat år 2050. Denna tillväxt beror på de skyldigheter som Europeiska kommissionen ålägger luftfartssektorn.

Det bör dock noteras att FAS-produktionen ännu inte är tillräckligt utvecklad för att helt ersätta traditionella bränslen. Produktionskostnaderna är fortfarande högre än för traditionella bränslen. Det är därför viktigt att fortsätta satsa på forskning och utveckling. Målet är att öka produktionen av FAS och göra detta alternativ mer tillgängligt och konkurrenskraftigt.

Behovet av att ställa om till grönt flyg: att garantera affärsflygets framtid.

Användningen av privatflyg för affärsresor bidrar till utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar. Företag och privatpersoner som använder privatflyg blir alltmer medvetna om denna påverkan. De försöker minska sitt koldioxidavtryck genom att använda mer miljöansvariga flygplan och begränsa antalet onödiga flygningar. Det är därför flygindustrin måste anpassa sig till denna utmaning genom att erbjuda ”grön” luftfart. Grönt privatflyg innebär att man använder privatflygplan som har en lägre miljöpåverkan än traditionella flygplan. Det finns flera sätt att uppnå detta mål:

  1. Användning avalternativa bränslen: Genom att använda alternativa bränslen som FAS eller el kan utsläppen av växthusgaser minskas avsevärt.
  2. Förbättrad bränsleeffektivitet: Gröna flygplan kan använda teknik som förbättrar bränsleeffektiviteten. Det handlar bland annat om effektivare motorer, lättviktsmaterial i flygplanskonstruktionen och avancerade energihanteringssystem.
  3. Ruttoptimering: Gröna flygplan kan använda teknik för att optimera flygrutterna. Detta gör att de kan minska flygtider och avstånd.
  4. Flygplatsoptimering: Stora namn inom flygplatsindustrin, som EDEIS AEROPORTS och Vinci AEROPORT, arbetar för att främja respekten för miljön på flygplatserna. Infrastrukturen omformas för att möta miljöutmaningarna i sin helhet. Edeis har inrättat en GREEN BUILD’ing-tjänst för att utveckla gröna flygplatser.

År 2023: olika trender för affärsflyget i EU och USA.

Affärskunder förväntas fortsätta att använda affärsflyget.

Det är svårt att med säkerhet förutsäga vem som kommer att vara kundbas för affärsflyget 2023. Detta kommer att bero på många faktorer, till exempel utvecklingen av den globala ekonomiska situationen och reserestriktioner kopplade till COVID-19-pandemin. Vi kan dock förvänta oss att kundbasen för affärsflyget kommer att fortsätta att diversifieras. Hur kommer detta att ske? I takt med att företag inom olika sektorer och av olika storlek upptäcker fördelarna med att använda privatflyg för affärsresor.

Det är troligt att stora företag kommer att fortsätta att använda privatflyg för affärsresor. Det sparar tid och ökar produktiviteten. Mindre företag kan också vara mer benägna att använda privatflyg. Utvecklingen av lojalitetsprogram går allt snabbare, t.ex Flying Jet Card frånAEROAFFAIRES. Andra metoder, som fraktionerade privatjetflygplan och delning av privatjetflygplan, blir alltmer populära och tillgängliga. Under 2023 kommer en av de framväxande trenderna inom affärsflygsektorn att vara en fortsatt efterfrågan från företagskunder som är övertygade om fördelarna med detta sätt att förflytta sig.

Utländska kunder återvänder till Europa.

Många sektorer, inklusive turism, hotellindustri och affärsflyg, hoppas på en stor återkomst av asiatiska och amerikanska kunder till Europa 2023.

Efter 3 år med en strikt covid-policy som förbjuder alla resor ut ur landet är öppnandet av Kinas gränser utmärkta nyheter för affärsflyget. Som ett resultat av detta bör denna marknad se en ökad efterfrågan från och till dessa områden. Denna siffra bör behandlas med försiktighet med tanke på den nuvarande situationen i Kina när det gäller Covid. Kineserna är de som spenderar mest pengar på turism (255 miljarder dollar bara under 2019), jämfört med 127 miljarder dollar för amerikanerna.

Aktörer inom affärsflyget har blickarna fast riktade mot dessa två kontinenter, vilket kan driva upp marknaden för privatjet. De närmaste månaderna kommer att vara avgörande för att bekräfta dessa 2023-trender inom affärsflygsektorn.

Koncentration och omstrukturering av aktörer på marknaden för affärsflyg.

Med mer än 2 000 aktörer som betjänar luftfartssektorn och 449 000 arbetstillfällen (2021), och med tanke på det osäkra globala sammanhanget, bör den nuvarande fragmenterade marknaden för privatflyg fortsätta att förändras under 2023. I likhet med VistaJets övertagande av Air Hamburg 2022 bör antalet övertaganden och grupperingar öka under 2023. Denna koncentration av aktörer kommer att bidra till att säkerställa lönsamheten för vissa flygbolag. På så sätt skulle stigande kostnader och optimeringen av drifts- och underhållskostnader för flygplan absorberas bättre.

Flygbolagens tillverkare arbetar hårt för att kunna erbjuda allt mer innovativa och effektiva flygplan.

Oavsett om det handlar om Boeing, Dassault eller Gulfstream, fördubblar dessa tre giganter inom flygindustrin sina ansträngningar för att sticka ut från mängden. Detta gör det möjligt för dem att hålla sig kvar i loppet för marknaden för privatjet 2023. De anpassar sig till morgondagens utmaningar och presenterar :

  • mer innovativa
  • mer effektiva
  • som går längre och längre
  • samtidigt som de förbrukar mindre bränsle och släpper ut mindre koldioxid.

År 2021 dök Falcon 10X upp, tätt följd av sin konkurrent G800 från Gulfstream. År 2022 kom Bombardier i förgrunden med tillkännagivandet av Global 8000. Produktion och leverans av privata jetplan är därför en trend som bör bekräftas på affärsflygmarknaden 2023. Som ett resultat förväntas fler och fler tekniska pärlor ansluta sig till flottan av flygplan som är tillgängliga för den privata luftfartssektorn.

En stigande prognos för den amerikanska marknaden för affärsflyg.

Enligt Meeting Spotlight har ACJ (Airbus Coporate Jet) tillfrågat 100 ledande befattningshavare i USA om trender inom affärsflyget 2023. Dessa företag har intäkter på över 500 miljoner dollar. Bland de tillfrågade fanns VD:ar, CFO:er, styrelseledamöter och ledande befattningshavare. Studien visar att marknaden för affärsflyg bör fortsätta att gå bra under 2023. Faktum är att 89% av de tillfrågade tror att de kommer att använda affärsflygtjänster igen under 2023. De erkänner att de har blivit ”beroende” av detta sätt att förflytta sig sedan covid-19-krisen, vilket ger dem verkliga produktivitetsvinster jämfört med traditionellt kommersiellt flyg. I USA kommer trenden med ökad efterfrågan på privatflyg helt klart att vara bra för affärsflyget.

Vilka slutsatser kan vi dra av trenderna för affärsflyget 2023?

Som alla dessa trender visar har 2023 många överraskningar i beredskap för affärsflygsektorn. Med en spänd geopolitisk kontext, en orolig global ekonomi och stigande råvarupriser hoppas Europa på att asiatiska och amerikanska kunder återvänder för att driva upp efterfrågan på privata jetflyg 2023. Affärsflyget har mer än ett trick i rockärmen för att återupprätta sin image och fortsätta att vara en del av morgondagens mobilitetslandskap. För AEROAFFAIRES kommer 2023 att vara året för accelerationen av ”grönt”. Flygmäklarföretaget kommer att intensifiera sina ansträngningar genom att systematiskt föreslå ett utbud av mer miljövänliga flygplan (turboprops eller flygplan som använder FAS). Slutligen kommer företaget, som är en pionjär i sitt miljöengagemang, att fortsätta att engagera sina kunder genom EcoTree programmet och kundernas investeringar i franska skogar.

Behöver du chartra ett privatflyg? Vårt team är tillgängligt 24/7 för att svara på alla dina förfrågningar. Få en offert snabbt med hjälp av vårt formulär på devis en ligne eller kontakta oss direkt via telefon på +33 (0)1 44 09 91 82 eller via e-post på charter@aeroaffaires.com.